Värna om vår svenska djurhantering - köp svenskt kött!

Jag försöker i alla lägen - så ofta jag kan - på ett sätt som alla kan ta till sig - att slå ett slag för vårt svenska kött. Framförallt vårt griskött.
 
Jag kan inte hur det ser ut fullt ut gällande alla de danska grisböndernas djurhållning men så mycket vet jag att många grisar på många gårdar har det fruktansvärt!
 
Nu håller dessutom svenska grisbönder på att slås ut p.g.a. att vi svenskar är mer noga med priset än kvalitén på köttet och att dessutom upprätthålla svensk kvalitetssäkrad grisuppfödning!
 
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kris-bland-grisbonder-klarar-inte-konkurrensen
 
För mig är det oerhört viktigt att veta att jag äter mig mätt och go och glad på djur som levt under förhållanden som jag förväntar mig att alla djur skall leva under. Lyckliga grisar, lyckliga höns, tuppar och kycklingar, lyckliga kossor, lyckliga får och lamm o.s.v., o.s.v!
 
Att veta att djuren har mått så dåligt som så många artiklar i tidningarna vittnat om, TV-nyheter med bilder som jag inte ens orkar se på, gör mig illamående! Hur kan vi människor vara så penningkåta (förlåt ordet - hittade inget bättre) att vi offrar helt oskyldiga djur för att tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt.
 
Fy fa....n!!!
 
Har tyvärr varit tvungen att demonstrera vid mitt lilla kök på Willy´s, danskt kött några gånger vilket tar emot ordentligt skall ni veta. Men det är mitt jobb och i dessa lägen kan jag inte göra något åt det!
 
Jo jag kan protestera på mitt sätt genom att tydligt tala om att det inte är svenskt kött från glada grisar utan danskt! Jag säger sedan inget negativt om det danska köttet - det skulle strida mot företagets policy! Men den gesten har faktiskt gjort att flera inte köpt det danska utan tagit med sig recept och övrigt och sedan valt att köpa kött från svenska gårdar.
 
En liten seger men ändock..... Jag blir glad för varenda kotte som jag får att ta avstånd - inte från maten och receptet men från att välja bort det danska och ta till sig det svenska.
 
Däremot uppmanar jag i alla övriga fall - vänner, bekanta, familj såklart att KÖPA SVENSKT KÖTT! Inte utländskt och då framförallt inte kött från Danmark och Tyskland...de enligt min uppfattning, värsta länderna vad gäller dess djurhållning!
 
Nej glada djur skall det vara från, gärna så närproducerat som möjligt! Då smakar det dessutom så mycket godare även i själen!!!
 
 
Lite dyrare kött som ger våra grisar en bra djurhållning!
Tänk på det innan du handlar den billigare kotletten!
 
 

Kommentarer
Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Tycker verkligen att man ska köpa svenska livsmedel om de finns de, själv köper jag aldrig annat än svenskt kött :) Ha en bra eftermiddag :)

Svar: Härligt att läsa att även vår yngre generation är måna om våra svenska djurbönder och våra djur! Ha en go kväll och stor kram!
Tinna

2014-03-11 @ 16:24:29
URL: http://coffeeandcupcake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0