Bäst före......

Jag funderade i morse på morgonpromenaden det där med att ha passerat pensionsstrecket.
 
Är det nu jag borde befinna mig i det som alla är så rädda för att överträda....ni vet det där "Bäst-före-datumet"!
 
Är det nu jag borde tänka att jag liksom inte "tillhör" det som fortfarande är är flera dagar före det där sista datumet?
 
När jag växte upp fick vi lära oss att lukt och smak talade om, om en vara var okej eller inte. Under min uppväxt fanns inga "Bäst-före-stämplar".

Då kastatades inget bort utan att det testats först. Och även då fanns det nästan alltid andra rätter/saker man kunde använda det till. Vi kastade sällan något på tippen!!!
 
Mina barn skulle säkert aldrig dricka en mjölk om mjölken passerat det där datumet. Inte ens lukta och smaka om det fortfarande var okej!
 
Står det "Bäst före 16 mars 2014" och datumet är den 17 mars så kastas det!
 
Är det likadant med oss pensionärer? Har vi nu passerat den där datumen "Bäst-före-pensionen"?
 
Ja, till viss del är det nog så! Inte katten finns det många arbetsgivare som ser oss som en tillgång på arbetsmarknaden inte. Inte katten är det många som skulle ta vara på oss, vi gamla "Bäst-före"- tanter och gubbar!
 
- Hur gammal är du?
- Jag har precis blivit pensionär.
- Oj kära nån då - ja då har vi tyvärr inte användning för er längre!
 
Det som liksom inte fungerar i denna logik är att jag inte känner mig som om jag vore förbrukad!
Jag känner mig fortfarande som "Helt okej efter bäst före datumet". Och många, många med mig!
 
Nej det är klart att man från en dag till en annan inte behöver vara helt kasserad och färdig att äntra ättestupan!!! Precis som mjölken där "Bäst-före-datumet" är idag eller igår!
 
Testa mjölken ni alla som slänger innan ni VET om den är tjänlig eller inte.
Alla ni arbetsgivare - testa alla oss pensionärer om vi fortfarande fungerar som en fantastisk resurs eller inte - innan ni utan att blinka - säger "Tack men nej tack"!
 
Alla är inte som jag som aldrig har brytt mig om det där "Bäst-före-datumet"......utom när det någon dag innan detta datumet helt plötsligt är halva priset! För det innebär att jag får exakt samma vara som jag tänkt köpa men till halva priset!!!!
 
Och ni arbetsgivare - ni får också ett bättre pris på oss "Bäst-före-datumar", 10 % lägre arbetsgivaravgift!!!
 
Plus all den arbetslivserfarenheten som bara vi äldre kan besitta. All vår kunskap som vi kan lära er som ännu har en massa år kvar till "Bäst-före-datumet".
 
Varför inte istället ta tillvara den kunskapen och anställ personer som nu har gått i pension och kanske kommer ni också då underfund med att mjölken som var bäst före igår faktiskt smakade alldeles utmärkt även idag!
 
 
Det finns några fler som inte vill tillhöra "Bäst-före"!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0