Jordgubb- och basilikaglass

Tänkte jag skulle göra en lite mer spännande glass än de alldeles vankliga. har ju fått blodad tand gällande glasstillverkning.
Min nästa glass - förutom rödavinbärsglassen, så skall jag göra en med jordgubb och basilika! har mixat ett jordgubbs- och ett basilikaglassrecept. Hoppas det fungerar. Lovar att meddela hur den blev!!
 
Ingredienser:
  • 7 dl jordgubbar
  • 1 dl strösocker
  • 2 st äggulor
  • 3 dl mjölk (jag använder alltid 3 % )
  • 1,5 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl basilika
Gör så här:
1. Hacka jordgubbarna fint (vill man ha den slätare så mixa med stavmixer). Lägg hälften av hacket/purén i en tjockbottnad kastrull med 1/2 dl socker. Koka upp och rör tills allt socker har löst sig. Ställ kastrullen åt sidan och låt svalna.
 
2. Hacka Basilikan.

2. Vispa resten av sockret och äggulorna ljust och poröst. Värm mjölken tills den sjuder. Vispa ner ägg- och sockersmeten och fortsätt sjuda på svag värme under omrörning tills krämen tjocknar. Den får inte koka upp!

3. Ta kastrullen från värmen och låt svalna något.

4. Rör ner båda jordgubbsrörorna i glasskrämen tillsammans med basilikahacket. Tillsätt vaniljsocker och salt och blanda sist i grädden.

5. För att göra glass i frysen: Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar.

I glassmaskin: Låt krämen kallna övertäckt i kylskåp i några timmar. Följ sedan instruktionerna för glassmaskinen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0