Öppet brev till Anneli Hultén

Nedanstående mejl har jag idag skickat till Anneli Hultén men även till Jonas Ransgård, Kia Andreasson, Mats Pilhem och Helene Odenljung. Allt för att det inte skall "försvinna" i ordförandes stora inbox! Vi får se om någon av dom skickar mig något svar!

 

Till Kommunalråd och ordförande Anneli Hultén (eller vem det nu berör)

 

 

Hej Anneli!

 

Jag vet inte om det bara är jag som är allmänt förvirrad eller något jag inte har hjärna nog att begripa.

 

Det där med trängselskatten här i Göteborg.   Jag får det inte att gå ihop………….

 

Vad jag förstod så kom trängselskatten upp för att minska trafiken i innerstaden. Eller hur?

 

Det var väl en god tanke….trots alla protester! Så kom då dessa betalstationer upp och så blir jag varse att jag först blir debiterad när jag kör in i stan (vilket jag trodde var hela syftet) men sedan blir jag till min stora förvåning även debiterad när jag kör UT UR STAN!!

 

Det här är den ena delen jag inte förstår. Trängselskatt på fordon som kör UT från den delen av Göteborg där ni vill ha mindre fordonstrafik. Så kör vi då ut från denna zon och så får vi betala för att vi gör det ni säger – sticker iväg från trängseln i city!

 

Var någonstans är logiken i detta???

 

Sedan får jag höra att nu skall trängselskatten chockhöjas (både in och ut ur city antar jag). Varför då….jo för att det har kört för få fordon genom tullarna så det saknas pengar i kassalådan!!!

 

 

Artikel från SVT den 4 januari 2014

För första gången sedan trängselskatten infördes i Stockholm för sju år sedan väntar snart en kraftig höjning av avgifterna. Höjd trängselskatt blir det också i Göteborg, där har första året med betalstationer gett mindre intäkter än beräknat.

 

Det är här det andra som verkligen strular för mig att få begrepp om vad det hela handlar om.

 

Alltså;

 

1.       Ni vill ha mindre fordon i innerstan och genomför därför Trängselskatt och sätter upp betalningsstationer varje gång man kör in mot city.

 

2.       Ni debiterar även de fordon som tar sig IFRÅN city och alltså innebär att det blir totalt mindre fordon i city

 

3.       Ni chockhöjer för att resultatet av denna ”trängselskatt” nu inneburit att det kör för få fordon genom dessa betalstationer än ni hoppats på!

 

 

Fattar du att jag blir lite snurrig?

Vore tacksam om du kunde hjälpa mig få ihop denna logik så att min arma lilla hjärna kan förstå!

 

Med vänliga hälsningar

Tinna Knape

Göteborg


Kommentarer
Postat av: Figge

Hahaha blir intressant å få höra svaret på detta brev :-)

2014-01-13 @ 16:38:29
Postat av: Figge

Hahaha blir intressant å få höra svaret på detta brev :-)

2014-01-13 @ 16:40:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0