Sommarträdgården såhär i andra halvan av augusti

Denna sommar har varit helt fantastisk och även om nu hösten invaderat in i vårt land så vet jag att det nästan alltid kommer en liten period efter det som allmänt kallas för Brittsommar!

 

Då skall jag ta tillvara de sista varma solskensdagarna och lägga dom i minnenas bank men även lägga in dom i min dator, för minnet kan ibland blekna men inte bilderna i datorn!

 

Visst misströstade jag en hel del på grund av alla ohyra som överlevt den milda vintern. Så mycket åts upp innan det ens hunnit sticka fram och jag svor och förbannade alla små äckliga, hatade kryp som mumsade i sig av allt det där som jag vårdat så ömt hela våren!

 

Körsbärsträd och äppleträd blev hårt angripna och bladen bara krullade ihop sig och blommorna strök med....alltså inga bär! Vårt stora körsbärsträd klarade sig dock till stor del men de så kom stararna i enorma flockar och slafs, slafs, slafs så var de bären också borta.

 

Några hann vi rädda till frysen men det var inte många! Tack och lov har jag kvar en hel del från förra året då det var ett otroligt körsbärs- och plommonår.

 

I sommar har jag däremot fått plocka mängder av hallon och björnbär. Frys och burkar har fyllts upp och glass har tillverkats i stora mängder. Nu börjar jag snart planera att köpa en box till.....men då får nog Mr J ett litet spel tror jag. Hmmmm, får se om jag kan övertala honom,

 

Nu snart väntar äppleskörd och juicetillverkning (gjorde föresten juice av de sista Viktoriaplommonen, hade redan en hel del i frysen av halverade urkärnade så då kom jag på....aha plommonjuice måste det gå att göra. Det gjorde det!) och sedan svamp, svamp, svamp....hoppas jag i alla fall. Vi får se vad skogarna erbjuder nu efter det massiva regnet efter en varm torr sommar.

 

Så lite bilder från vår trädgård;

Ringblommorna som pryder entrén..........
 
.....ihop med rosa och gula rosor
 
Hänglobelia ihop med pelagonier i fönsterlådorna
 
Körsbärstomaterna, en av alla 14 sorterna i växthusen
 
En av kronärtskockorna har fått blomma, både för skönhetens skull
och för frön som jag så småningom skall plocka
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0