Att bli äldre, kapitel 2

När jag var klart yngre hade jag väldigt svårt att komma över oförätter som riktats mot mig. Elaka tungors skvaller, människor som svek på ett eller annat sätt, människor som medvetet ljög och lurades på ett allvarligare sätt än 1 april-skämt!

 

Det satt fast i själen och gjorde ont varje gång jag råkade tänka på det

.

Det gjorde också att jag själv mådde väldigt dåligt, självkänslan fick sig en stöt och med den osäkerheten att möta både dessa människor och även att öppna upp sig för nya!

 

 Nu har jag alltid varit en otroligt social person och öppen och väldigt framåt person men visst fanns det tillfällen och stunder när även jag sviktade och osäkerheten kröp fram.

 

Att bli äldre gör skillnad!

 

Jag förlåter mycket snabbare, jag ser på min omgivning på ett annat sätt, jag inser att den personen som ljuger och baktalar egentligen mår väldigt dåligt själv.

 

 Jag vet idag vem jag är, vad jag står för och tar faktiskt inte åt mig på samma sätt längre.

 

Självklart är att om jag råkar ut för riktigt allvarliga saker så reagerar jag säkerligen annorlunda men det har jag inte gjort. De saker som hänt i mitt liv har varit saker som jag egentligen inte skulle tagit åt mig.

 

Idag ser jag på allt detta helt annorlunda.

 

Jag är den jag är, är ganska stolt över vem jag är och vad jag åstadkommit och vad jag åstadkommer dag.

 

Jag njuter av min vardag som pensionär, tillåter mig att ta den ledighet jag är berättigad till (fast DET har faktiskt varit lite svårt att få in i skallen... jag är pensionär och KAN faktiskt göra vad jag vill...), pyssla med det som gör mig glad, överser med människor som ledsamt nog mår så dåligt att de måste ge sig på andra.

 

Jag har helt kommit över min skilsmässa, som har gjort väldigt ont på grund av många orsaker, jag har förlåtit de som gjort mig illa under årens lopp och jag har kommit fram till att - jag har det så innerligt bra, mår så bra och har faktiskt inte tid att gräma mig över andras oförrätter.

 

Det här har med att jag åldras och gör det på ett bra sätt. Jag ger mig tid att njuta av den tid jag har kvar här på jorden och kan verka och leva precis som jag vill. Jag ger mig förlåtande ord till mig själv när jag kanske inte lyckades så där väldigt bra med saker och ting, jag säger förlåt mycket lättare när jag gjort något fel/misstag.

 

Vi är alla människor av kött och blod, vi är alla skapta med fel och brister med fördelar och tillgångar, vi är alla unika och otroligt värdefulla, vi är alla värda respekt från vår omgivning.

 

Så att bli äldre är faktiskt inte så dumt, bara man inte blir gammal!!!

 


Kommentarer
Postat av: Satu

<3<3<3 SÅ härligt att höra Tinna!

2014-04-18 @ 13:59:47
URL: http://www.fotografsatu.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0