Den som spar han har!

Nu är ju säsongen då man tar tillvara - inte bara frukt och grönsaker utan även frön och kärnor för kommande säsongs sådd.
 
Hade lite problem att få till det där med tomaternas kärnor. De klibbar ihop sig och hur får man till så att man kan sära dessa. Jag sköljde och tvättade och försökte på alla de sätt men det blev inte riktigt bra. Så läste jag hur en annan hemmaodlare gjorde. Hon spred ut kärnorna på ett hushållspapper och sedan när det torkat, så klippte hon runt kärnorna och sparade sedan på hela arket. Till nästa säsong klipper man så försiktigt isär så att det får plats i mindre sålådor så gror fröna genom pappret. Fiffigt eller hur! Så här ser det ut hos mig just nu
 

  
     
Här ligger de olika kärnorna på hushållspappret och är snart helt torra! Då........
 
 
.............klipper jag jag runt om kärnorna och lägger detta i det förberedda kuvertet.
 
 
Det känns så bra att veta att till nästa år behöver jag inte köpa de dyra fröpåsarna, där det oftast inte finns allt för många små kärnor. Nu har jag en hel del och kan t.o.m. dela med mig till andra - som har andra sorter än mina så att vi kan byta kanske...... Känns bra!!!
 
Har ni vänner som odlar sorter som ni själva inte har - be att få en av dessa och ta hand om kärnorna själva - glöm bara inte att be om namnet på sorten, tomat, gurka, squash, auburgin, chili, paprika, pumpa.......ja vad det nu kan vara.
 
De flesta av dessa sorter behöver ni ju inte torka som tomatens kärnor, de går att dela och torka separat. Lika gäller blomfröer. Till nästa år kan man ha en riklig frösamling och faktiskt känna sig riktigt, riktigt nöjd!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0