Äpplejuice, äpplejuice....

Juicepressen jag köpte för sisådär 7 år sedan är en av de bästa prylarna i köket. Framförallt här på landet. Nu pressar jag äpplejuice i parti och minut, fryser in i sparade tetraförpackningar (juicepaket inköpta innan äpplena var färdiga).


Hittills har det blivit 14 liter och mer är på G. Denna juice är dessutom så otroligt god och går inte att jämföra med den köpta. Vi pressar enbart på riktigt goda äpplen och hela nejden här är fylld av fantastiska äppleträd. En del är vildäpplen och är inte speciellt goda till saft (däremot gelé ihop med rönnbär) men det finns alltså massor av andra härliga äpplen, alldeles gratis!

Sedan skall jag självklart koka äpplemos på det gamla hederliga sättet, skala, ta ur kärnhuset och koka med socker och kanel. Och så konserverar jag i som vanligt. Gott som tillbehör men även som efterrätt med riktigt kall gräddmjölk! Mmmmm, längtar redan till våra tisdagsmiddagar i stan.

Sedan skall jag även göra hela konserverade äpplen á lá Ernst Kirchsteiger. Visst ser det gott ut och till Jul passar det ju utmärkt att ta fram, eller hur?

Konserverade äpplen

Visst ser det läckert ut - det är inte jag som tagit fotot - har ju inte gjort detta ännu utan det är TV 4 som står för den vackra bilden

 

Gott och dekorativt i juletid. Receptet på konserverade äpplen räcker till cirka 3 burkar à 1 liter.

10-15 små fina äpplen av sorten Ingrid Marie (jag väljer ett annat äppleträd men med röda äpplen så att de blir lika dekorativa, skall även ta med lite paradisäpplen, kan ju lika gärna fylla ut hörnena i burken)
1 l vatten
1350 g socker
2 dl konjak
1 st vaniljstång
3 st kanelstänger

Gör så här

1. Tvätta äpplena noga.

2. Skala dem helt eller delvis, använda gärna ett ciseleringsjärn eller liknande för att få dekorativa mönster.

3. Koka sockerlag med vatten och socker tills allt socker löst sig.

4. Häll därefter i konjaken.

5. Stoppa ned äpplen i tre olika, väl rengjorda, glasburkar på ca en liter styck.

6. Viktigt är att burkarna har gummipackning som sluter tätt.

7. Dela en vaniljstång i tre bitar och lägg ned i de olika burkarna.

8. Stoppa därefter ned en kanelstång i varje burk och häll över sockerlagen.

9. Stäng burkarna och koka dem ca 30 min i vatten för att skapa en konserv med lång hållbarhet.

10. Servera de inlagda äpplena med mandelgrädde till.

 

Låter det inte gott? det tycker jag så detta skall jag också göra i år!


Nu kom Håkan med sista spannen äpplen för idag - så tillbaka till pressningen!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0