Ibland liksom stannar livet.........

..........och man undrar varför man önskar sig mer än man har...när man har det så otroligt förbaskat bra. (Bättre status, bättre bil, ännu mer pengar, flashiare boende...m.m., m.m.) Vi människor är tyvärr utrustade lite till mans på detta sätt. Fast vi borde veta bättre!!! Jag har, tack vare en annan människa, fått insikt hur bra de flesta av oss har det. Denna person börjar sakta, sakta ta sig tillbaka till en tillvaro som hon kan känna sig trygg i och där glädjen vinner över rädsla och nedstämdhet. Jag har fått komma nära en person som har levt under förhållanden som vi andra bara läser om. Jag har fått ynnesten att få denna persons tillit, vilket är stort, MYCKET stort. Jag hoppas att jag en dag får möjlighet att berätta, berätta för alla vad medmänsklighet är och vad äkta vänskap/kärlek är.Denna person har gått från en tillvaro där pengar inte var några som helst problem, där allt fanns inom räckhåll till att inte har mat för dagen för sina barn. Inte på grund av att hon slarvar med pengar men på grund av att hon valt fel motpart. Hur lätt är inte det...att välja fel kvinnor ELLER att välja fel män. Livet vändes totalt och det som var ljust och lustfyllt blev till en mardröm. En mardröm som varade i flera år.
 
Detta behöver vi alla ta till oss i vår så otroligt egocentrerade värld där JAG är det viktigaste som finns och där JAG är det som räknas och där JAG skall se till att JAG får det jag vill ha. Lets do this world to a better world......genom att vi alla gör lite mer för varandra...vi som kan!!!! Och vi är MÅNGA!!!
 
För att göra skillnad måste vi som har det så himla bra, släppa lite på vår bekväma tillvaro och göra lite mer av det obekväma för att få de som har det så fruktansvärt utsatt att få det något mindre utsatt. Ibland kanske vi måste göra något mer än att bara skänka en peng som offergåva i kyrko-kollekten eller en peng i Rädda Barnens insamlingsbössa.
Det är en lätt väg att få gott samvete...jag vet. Jag har gjort och gör ibland precis likadant.
 
Men det finns mer vi kan göra. Engagemang!!!! Så många organisationer som behöver vår hjälp. Kyrkan, olika andra kyrkosamfund, Missing People, Nattvandrarna...hur många av oss gör detta???? Nej inte många.
 
Det krävs lite av oss men jag tror att många skulle må så mycket bättre av att göra bara lite, lite, lite mer för en dag skall ni alla veta kan det vara den person ni INTE hjälpte som står på den andra sidan och det är ni som behöver hjälp. Hur ställer ni er till det då???
 
Nu låter det som jag är en riktigt präktig person...nej det är jag INTE. Men jag har alltid haft civilkurage, alltid varit på de svagas sida, alltid viljat hjälpa och göra något för de som kanske inte orkar göra sin egen talan hörd.
 
Detta har jag från min egen uppväxt. Den enda gången (som jag kan minnas) som min far svor så var det när en man i Brunnsparken hade blivit överfallen av ett gäng ungdomar (hände även på den tiden) och hamnat på Sahlgrenska. Det var inte misshandel som det är nu med huvudsparkar och hopp på bröstkorgen. Antagligen knytnävsslag så att han föll omkull. Jag kommer inte ihåg anledningen men jag kommer ihåg vad min pappa sa. -Var fa@@@@@n fanns alla runt omkring Brunnsparken??? Varför ingrep ingen???
 
Det är det som kallas civilkurage....eller medmänsklighet. Det är detta som skulle göra vår värld till en bättre värld.
 
Imagine all the people.........
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Satu

Den personen har en himla tur som har dig! Jag håller med dig helt, vi borde titta upp från våra egna bekymmer ibland och vara bättre medmänniskor. Massa kramar på dig!
<3

2013-01-27 @ 18:51:50
URL: http://www.satuknape.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0