Planering, planering!

Nu har jag snart gjort klart vår middagsplanering för 4 veckor framöver.
 
När min älskade Håkan och jag gick igenom hur mycket vi spenderat på mat i snitt de tre sista månaderna blev jag chockad. Likaså Håkan. 
 
Då bestämde vi att nu måste det till ändringar. Så jag satte mig ner vid datorn häromkvällen och började planera. Måndag, tisdag, onsdag.....o.s.v. för fyra veckor framöver. Måndagen var redan klar men med menyn den dagen i minnet planerade jag in resten av denna veckan och sedan har jag alltså fortsatt.
 
Nu kanske ni tror att jag tycker detta är jobbigt.....fast det tror jag inte ni tror faktiskt. För detta ÄLSKAR jag. Har plockat ur minnet, smackat mig fram, letat i mina egna sparade recept, letat igenom några kokböcker, tidningar och på nätet och hittat menyer som ligger utefter årstiden beträffande råvarorna och dessutom vad vi har själva i frys och kyl.  
 
Gjort det efter både min och Håkans smak och laborerat lite med recepten.
 
Varje vecka kommer vi nu att göra en inköpslista på det som behövs den veckan och sedan är det i princip köpstopp. Förutom färskvaror och akuta saker vi missat.
 
Ja så istället för att veckorna i snitt handlade om tusenlappar så handlade denna veckan om några hundralappar.
 
Nu skall det ju även förtäljas att vi haft en hel del middagar här under de tre månader som notan varit så hög men ävenså hade vi kunnat dragit ner kostnaderna BETÄNKLIGT om vi bara planerat.
 
Så på kvällarna efter middagen sitter jag och bläddrar i tidningar, böcker och egna receptböcker och tittar på TV samtidigt. Så lägger jag in det i ett excelark och så tillbaka till min enorma receptsamling. Dessutom kommer vi nu att göra helt nya maträtter eftersom jag hitttar saker och så frågar jag Håkan, vad tycker du om detta, jo det ser väl bra ut. Lite grand som Linas matkasse, fast vår egen och ännu billigare. Och även innan jag somnar ligger jag och funderar över vad jag skulle kunna sätta upp på listan. 
 
Nu är den nästan klar alltså, för de första fyra veckorna... nu kan jag vila lite i detta innan jag tar mig an nästa fyra veckor!!! Fast jag kommer nog att småkika litegrand ibland ändå ;-)
 
Vad vi skall göra av pengarna som vi nu får över....nja se det förtäljer inte historien!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0