Jag funderar.......

....över en massa saker! Klockan är snart 06,00 på morgonen, jag har varit vaken sedan 03,30 ungefär (förkylningen gör sig påmind som mest runt denna tiden) och jag kan inte sova och då förstår ni, då börjar jag fundera.

Inga allvarliga funderingar (som liv och död eller religösa dubier m.m.), nej jag funderar över sånt som andra kanske aldrig funderar över, t.ex varför uttryck som "full som en alika" egentligen har sitt ursprung.

Och då förstår ni MÅSTE jag ta reda på det och då "googlar" jag och se ni nu VET jag varför man säger så om personer som varit mer än måttligt berusade. Här är förklaringen enligt ordbruket.com:

Fyllkaja eller full som en alika

Den fågel som i större delen av landet kallas "kaja", heter i Skåne, Halland och Blekinge "alika". Detta namn anses komma från "Ale"- ett namn på en kvinna i en djurfabel som uppträdde i en fågelkropp. Kaja är ett onomatopoetiskt (ljudhärmande) ord, som alltså försöker beskriva dess läte. Släktingarna kråka, korp och skata bär också på onomatopoetiska namn.

Men varför "fyllkaja"? Jo, kajan har alltid ansetts vara begiven på mäsk som blev en restprodukt vid de gamla bryggerierna. Ofta såg man kajor vingla omkring runt mäskhögarna alldeles packade.

Dessutom förekom förr att man roade sig med att berusa kajor, eller alikor, avsiktligen. Detta gjorde man genom att mata dem med bröd som var doppat i brännvin. Att beskåda dessa riktiga "fyllkajor" ansågs som ett verkligt nöje.

En annan fågel, trasten, ansågs förr vara särskilt lockad av vin. På franska säger man också: "full som en trast". Carl von Linné berättar på 1700-talet om en trast. Den var tämjd av en värdshusvärd och sprang omkring på borden och drack ur glasen. Den drack så mycket vin att den blev skallig, skriver Linné.

Och Carl Michael Bellman skaldade:

"Skådom här en Bachi kaja som i Sodoms portar står."

Staffan Hammerman

 

Ja så har jag lagt till ännu ett icke nödvändigt vetande till min mänskliga hårddisk. Och antagligen tryckt ut något annat klart viktigare för att detta skall få plats. Så när jag sitter på hemmet, tänk vad mycket oviktigt vetande jag då kan förmedla.....allt det viktiga har jag då tappat bort!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0