Jag skingrar tankarna på mitt sätt!

För mig är bästa sättet att inte tänka för mycket på det som just nu är så himla ledsamt, att göra något helt annorlunda. Att sätta händerna i något som gör att jag MÅSTE få tankarna bort för att sedan klara av att ta till mig det igen. Så nu har nästan all godistillverkning blivit klar.

Har gjort allt julgodis förutom knäcken. Den får bli till nästa helg. Har en sak kvar att göra och det är den snabba kolan som Jessica la upp på sin blogg http://www.utpostkuggeboda.blogspot.com/.

Har nu gjort
1. Chogladdoppade karamelliserade mandlar
2. Mozartkulor
3. Mörk och vit choklad med polkagriskross (receptet finns också på Jessicas blogg)
4. Ischoklad med apelsinsmak
5. Mintkyssar
6. Färdigställt pepparkakshuset (fusk eftersom jag köpte färdiga hussidor från "Annas Pepparkakor"). Det blev helt ok efter kristyr och en massa non-stop och gelantinblad som fönsterrutor. Måste bara skaffa lite tomtar och grisar och pryda det med och en liten lampa och lysa upp det med. Tar foto när allt är klart.

Dessuom har jag klappat och rimmat men skrivarn strejkade (fattas färgpatron) så jag kunde inte fortsätta. Nya patroner kommer imorgon eller tisdag! kan förbereda och göra rimarket färdigt för tryck så är det bara att skriva ut och klistra på!

Så har jag bakat kokostoppar med saffran. På lördag skall jag göra små Y´n av smält choklad på bakplåtspapper som när de stelnat trycks ner i toppen (hornen) och så en röd non-stop som näsa så blir det "Rudolf med röda mulen". Skall använda dessa på lördag till glöggen (förutom pepparkaksmuffins med grönmögelost - klara i förrgår, och cheddarfyllda dadlar med cheddarost samt örtrullade cheddarkulor som också färdigställs på lördag. Kanske blir det även ugnsbakade baconlindade katrinplommon. massa glögg och massa russin och hackade skållade mandlar. Det där med glöggmys är något speciellt. I alla fall för mig!!!

Tänkte föresten jag skulle göra Jessicas snabba kola också så har jag allt detta gjort...INNAN LUCIA. Har väl inte hänt i historien innan. Dessutom är alla julklappar inköpta och skall bara packeteras i fint papper med trevligt rim. Har väl inte heller hänt i mitt tidigare liv. Veckan innan jul skall jag bara fixa med maten. En hel vecka!!! Har väl inte.... ja ni vet vad jag menar. Men jag kan LOVA...jag kommer ändå att stressa med något fredag/dagen innan julafton!!! Annars är det inte jul!!!! Men det blir nog mindre än tidigare år i alla fall.

Nu är Håkan och lämnar Fabian på Ramsdalens hundpensionat. Så hämtar vi honom på lördag igen. Kan ju inte  ha med honom på jobbet så han får vara hos Onnie istället. Han gillar detta, till skillnad från Ebba.
Skall förutom kola, förbereda middagen. Håkan har beställt entrecote med egengjorda pommes frittes och vitlökssmör. Det får bli tomatsallad till detta - har väldigt dåligt med grönt upptäckte jag i kylen. Tomatsallad duger alldeles utmärkt.

Imorgon skall vi till min väninna och lämna apparaten och ta med oss lite gott ifrån idag. Sådant hon inte har ork att göra själv. Min goa, livsglada L!!! Hemmagjort julgodis kan göra en massa gott i själen tror jag. Allt som ges med kärlek gör gott i själen. Och så skall vi kramas, kramas och kramas!!!! Det behöver vi båda två!

Kraaaam, min älskade L






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0