Stockholmsresan del 2

Ja så kommer vi då till middagen på hotellet som jag sa att "nu skall vi både äta och dricka gott!". De andra startade med en kall öl och jag bad att få ett glas vitt vin "men inte ngt surt billigt vin. Då betalar jag gärna lite mer och får ett gott glas vin". Det VAR SURT. Talade med servitören/bartendern (som vara samma person) och sa att jag inte tyckte om vinet utan ville ha ett annat "rundare" vin och inte så surt!  Han tog mitt glas och skulle återvända med ngt annat. Kom tillbaka efter en liten stund med lika innehåll med kommentaren "Vi har bara husets vin på glas så jag fyllde på ditt vin istället" Jag såg antagligen ut som en fågelholk. Begrep ingenting. Varför sa han inte det redan när jag första gången beställde vinet. Att dom inte hade annat än husets vin på glas. Då hade jag ju kunnat smaka och i så fall ändrat till rött vin och testat det!!!!!! Så snart han satt ner glaset gick han!!! Ville väl inte vänta på mina kommentarer. Vi beställde så småningom in förätterna, getostkorg som var helt ok.


Därefter tog Hannes en dubbelburgare och vi andra tre Biff Rydberg. Det tog sådan tid mellan förätt och varmrätt att jag efterfrågade maten. Fick då ett skarpt svar tillbaka att "här lagar vi bara god mat och det tar tid!!!!" Hmmmm, tänkte jag. Med full rätt. för när maten äntligen kom in var köttet inte varmt och potatisen halvrå.

Återigen kallade jag på servitören/bartendern och meddelade vår kritik. Tallrikarna åkte ut och strax efteråt kom servitören/bartendern fram till oss och sa att "nu är Biff Rydberg slut. finns ingen mer. kan ni ta biff istället?" Va, Biff Rydberg slut...varför frågade han oss inte då om att steka på den befintliga.... Så himla oproffsigt..men vänta...det blev värre.

Vi var hungriga och sa därför ok till detta varpå han frågade hur den skulle vara stekt. Hade jag vetat resultatet hade jag sagt Well done, men nu sa jag och övriga två "medium rare". Den var inte rare, den var rå!! Kall i mitten och rå. Äta rått kött gör jag bara om det är råbiff!!!

Återigen kallade jag på servitören och vi alla meddelade vårt missnöje. Då började den verkliga teatern, han började tala om för mig att om jag inte gillade deras medium rare-biff så skulle jag nog beställt en medium. VA!! Trodde inte mina öron. När jag påpekade att jag beställt många köttbitar medium rare och även lagat många köttbitar medium rare och dom var inte stekta som dessa. Vet ni vad killen sa, jo han undrade vad jag hade för innetemperatur på köttet när jag stekte dom. Han undrade alltså vad min köttermometer stod på när jag ansåg att medium rare var klar!!!! Du, sa jag, jag använder inte köttermometer när jag steker biffar. Jag kan ändå mäta när köttet är klart. Hur då, undrade han. Genom att trycka på köttet och känna efter vilket motstånd det har. Då vet jag också hur det ser ut inuti!!! Han stod på sig och sa att köttet vi fått in var medium rare!!! Jag bad honom bara gå och tänkte, det här tar jag upp med managern för hotellet dagen efter.

Ingen av oss tre åt upp. Vi drack vårt röda vin som jag beställt på flaska och som var jättegott, därefter skrev jag på notan och så gick vi upp och la oss. Tack och lov var Hannes hamburgare ok även om brödet var enklast möjliga, vanligt köpehamburgarbröd!! Hade väl väntat oss lite proffsigare hamburgerbröd när rätten kostade drygt 200 kronor.  Han är ju ständigt hungrig och att lägga sig hungrig hade inte varit kul för denna aktiva grabb.

Ja så var den dagen över och dagen efter mötte vi nästa smäll!!!

Fortsättning följer.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0