Stugan - min oas!

Stugan, ja det är ju stugan i Sundhammar dit vi åker varje onsdag - torsdag och varje helg.

Här har jag mitt andningshål, här får jag laddat mina batterier. Jag är en "countrygirl" och ingen stadsbrud.

Nu har jag haft nästan 4 dagar i Stugan och planterat, planterat, planterat allt jag köpt färdigt och försått. Och mer kommer. Jag har grävt upp döda rosor och planterat in nya. Jag har grävt runt bärbuskarna. Nu har dom andingshål.

Jag har promenerat med Ebba och njutit av tystnad och "ÄLGAR". det ni! Rådjur ser vi ju jämt.

Jag har storstädat Stugan (nu är den så fin så fin). Jag har suttit på trappan och druckit mitt morgonte. Fattar ni!!!!! Detta är livskvalité. Nu går jag bara och pratar lite skarpt med vädergudarna. VAR ÄR VÄRMEN. det behövs för att det skall hända något också.

Och ni skall bara veta vad vi kommer att njuta av i sommar förutom alla fantastiska blommor. Här finns nu krusbär, vita , svarta och röda vinbär, plommonträd. moreller, biggaråer och fr.o.m i sommar även minikiwi, fikon, gröna och blå vindruvor, physalis, vita hallon, amerikanska blåbär (förutom ett HAV av svenska blåbär), gammaldags trädgårdshallon, vilda hallon, massor av blommor och blommande buskar. snart kommer även två olika äppleträd som jag inte ännu bestämt vilka. Clematis och en massa, massa roser. En del har redan hittat sin plats men fler kommer.

JAG ÄLSKAR DETTA!

 

Minikiwi, liten otroligt söt frukt som bildar stora rankor och behöver kraftigt stöd, precis som vinrankor. Nu samsas vindruvor och minikiwi på samma vägg.

Physalis är ganska spännande och måste liksom många av de andra sorterna jag planterat tas in frostfritt över vintern. Kommer att finnas på samma plats som all pelagonier.

 

Nu börjar en ny vecka och jag är laddad till 100 %.

 


Kommentarer
Postat av: jessi

Kul att du är tillbaka och bloggar igen! Några trädgårdsfrågor; skall bärbuskarna ha lufthål?? hmm det har nog inte mina :-) , skall jag bara gräva lite runt dom ? Jag har också satt en physalis planta ute i kruka, kan den sparas inne sen över vintern?? Kram !

2010-05-16 @ 20:17:52
Postat av: Tinna

Vad jag menar är att man måste se till att rötterna kan andas. Håll rent från ogräs runtom buskarna. Physalis vet jag ännu inte om man kan övervintra men men du kan sätta frö från frukterna (som du sparat och torkat )i februari. Då har du massor av plantor att sätta ut i maj - juni. Kram hjärtat

2010-05-17 @ 14:25:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0