Nu tar jag nästa steg.....

....i min viktminskning och min förbättrade hälsa.
 
Var ju tidigare hos läkaren (strax innan jul) och fick besked att alla mina värden var toppen. Så nu har läkaren tagit bort en medicin gällande blodtrycket...i april skall jag tillbaka för en checkup och sedan i juni återigen för att ev. ta bort diabetesmedicinen och ev även en eller flera  av blodtrycksmedicinerna. Allt detta om jag nu går ner resterande av överkilona vilket jag är fast besluten att göra och håller min kropp och själ i harmoni med hjärnan!
 
Förutom fortsatt 5:2-diet och 45 - 60 minuters rask promenad varje morgon så har jag nu även tagit bort nästan all alkohol. 95 - 98 % av detta skall bort och detta p.g.a. två skäl.

Det ena är att kroppen ombildar ju alkoholen till socker och sockret till fett! Om man inte bara dricker 1-2 glas i veckan!
Och då är vi inne på det andra skälet - jag dricker vanligtvis inte bara 1-2 glas i veckan när vinet kommer fram (helgerna och även ibland på tisdagsmiddagarna)! Då går det både 3, 4 och 5 glas vid varje tillfälle! Och DET ger alldeles onödiga extra kalorier plus att det absolut inte är bra för kroppen! Detta är en överkonsumtion vilket jag naturligtvis insett men.........man måste komma till ett eget beslut!
 
Och det märkliga är att jag egentligen inte har några problem med detta - inte när hjärnan har bestämt sig. Precis som det var med rökningen! Klart jag fortfarande efter ett par veckor av denna ändrade livsföring - saknar det där vinglaset just på fredag när jag kommer till landet....men jag är så inställd på detta nu att det faktiskt inte är någon större saknad. God mat däremot unnar jag mig - om än även här med lite eftertanke!
 
Dessutom skall jag börja på Friskis & Svettis. Starta upp med en gång i veckan och hoppas öka med 2 ggr i veckan. Jag är ju pensionist och får dessutom ordentlig rabatt på priserna. Skall ner och prata med dom i nästa vecka (ligger 10 minuters promenad från oss här i Johanneberg).
De har tydligen även Yoga så kanske skall pröva detta också...ja vi får se vad det blir.
 
Jag inser att om jag skall orka vara aktiv i minst 10 år till så gäller det att ta vara på den kroppen jag har....den går liksom inte att byta ut!!!
 
Och det känns så himla skönt när man faktiskt har bestämt sig!
 
Man skall vara rädd om sig själv så länger man har sig!!!
 
 

Kommentarer
Postat av: satu

Så himla bra du är :) Det kommer gå galant! Tänk vilka positiva hälsoeffekter du redan har av viktminskningen :D Alla mediciner som inte behövs.. fantastiskt Tinna! <3
kramar i massa!

2014-02-05 @ 18:03:11
URL: http://www.satuknape.com
Postat av: Kerstin Östergaard

Härligt Tinna! Visst är det skönt att ha ett mål man ska nå. Tänk att man skulle behöva bli pensionist innan man förstod hur viktig kosten är. Jag är helt såld på Lchf kosten. Min tarm har blivit så mycket bättre. Jag har fått massor av energi och känner mig nästan euforisk. Lycka till med ditt nya hälsoinriktade liv!
Kraaaaaam Kerstin

2014-02-05 @ 19:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0