Fantastiskt god fisksoppa

 
 
Idag hittade Mr H ett recept och undrade om det kunde vara något....klart vi prövar sa jag. Blev fantastiskt gott.
För 4 personer.
 
400 gr lax
1 gul lök
1 färsk fänkål
1 paket saffran
1 kryddmått dillfrö
2 tärningar fiskbuljong
2 dl vitt torrt vin
2 dl grädde
1 1/2 msk majsstärkelse + 3 msk vatten (fast jag använde 3 msk vetemjöl utrört i grädden - blev perfekt)
1 limefrukt
Salt o peppar
  1. Skär laxen i mindre bitar. skala och finhacka löken. Ta bort den hårda roten och skär övre delen av fänkålen i mindre bitar
  2. Fräs lök och fänkål med smör (jag använde även en del olivolja) i en rymlig kastrull. tillsätt saffran och dillfrö. Löken skall bli genomskinlig innan sedan vatten, vin och buljongtärningar tillsätts. Koka upp och låt det hela småputtra i 10 minter. Lägg i lax och den rivna limen samt saften från limen. Tillsätt majsstärkelsen och grädden (eller som jag gjorde, vispade i mjölet i grädden och tillsatte i soppan). Låt det hela fortsätta småputtra i 4-5 minuter och smaka av med salt och peppar.
     
    Serveras med ett gott bröd till, chiabata eller italiensk lantbröd....vad vet jag! Vi tog chiabata med en god ost till!
 
Blev supergott men jag kommer nog att förfina det till nästa gång och tillsätta en hackad chili (utan kärnor) i lökfräset för att få en något mer hetta i soppan men det är ju en smaksak.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0