5:2 recept med lax

Har fått flera förfrågningar på 5:2-dieten (med tanke på att det fungerat så bra för mig) och vad jag har bl.a. för recepttips. Kommer nu varje vecka att lägga in några som jag tycker om och hoppas att detta kan stimulera andra till detsamma. Beträffande de andra 5 dagarna så är uppfattningen att man måste gå ner i kaloriantal där med. NEJ, det behöver man inte.

 

Så här är det - om du i vanliga fall har ett intag på mellan 2 - 3000 kalorier per dag (eller mer vilket ju är för mycket men vi är inte alla så himla duktiga i vardagen!!!) och så tar man bort allt förutom 500 kalorier (nu räknar jag på kvinna - mannen får ju äta 600 kalorier) två gånger i veckan - då förstår ju varenda en att kroppen får ta av reserverna för att kompensera kaloriintaget! Och vi går ner i vikt! "As simple as that".

 

Så njut de fem dagar du inte fastar och se till att äta mycket mindre men riktigt gott de andra två så kommer du att se och uppleva glädjen av att ställa sig på vågen en gång i veckan och kolla in att du faktiskt går ner!!!!

 

 

De flesta recept jag lägger ut här är plockade från nätet (källhänvisning så klart) från personer som är dietister eller väl etablerade kockar! En del av recepten är mina egna - men även då uträknat kaloriintag per person!

 

Så varsegoda och jag tar väldigt gärna emot era åsikter om detta - eller tips - här på bloggen!

 

Då startar vi med följande recept som kan vara både till lunch eller middag!

Håll bara koll på kalorierna för hela dagen!

 

Frukost:

 

Apelsin- och jordgubbssmoothie 5:2

 

 
Recept från tidningen Må Bra

1 portion 160 Kcal

 

Gör så här

Mixa 1 dl mild lättyoghurt 0,5 %, 1 dl apelsinjuice, 1 bit banan, 50 g, 1 dl jordgubbar. Häll upp i glas!

 

Mellanmål/Lunch:

Bred ½ msk cream cheese, 12 %, på en skiva Falu rågrut grov. Toppa med grovhackad rucola.

145 Kcal

 

Middag:

Ägg- och laxröra med grönt – 5:2

 

 

Recept från: Marie Tegnér är viktcoach och 5:2-expert på MåBra.

1 portion 180 kcal

 

Gör så här

Blanda 1 hackat, hårdkokt ägg, 30 g tärnad kallrökt lax, 2 skivade rädisor, 1 msk hackad dill, ½ msk finskuren gräslök, 1 msk mild lättyoghurt (0,5 %) och 1 tsk dijonsenap. Salta och peppra. Lägg röran på ett stort salladsblad. Servera med 75 g körsbärstomater, 1 bit gurka, ¼ paprika.

Drick mycket vatten, osötat te under dagen! Hjälper både mot hungerna och renar i kroppen!!

 

Totalt för denna dag 445 Kcal


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0