Plommonen kommer i rask takt!!!

Nu börjar det explodera i plommonträdet och jag måste komma på idéer för att kunna ta tillvara så mycket som möjligt. Allt är totalt omöjligt att ta hand om så vi kommer även att dela ut färska plommon för var och en att sedan själva ta vara på. Har nu sökt och tagit till mig av recept på plommonkompott, vilket vi använder i höst vinter till desserter och även ett recept på att ta tillvara hela plommon superenkelt. Sådant passar mig utmärkt.
 
Kanske tips till flera med överskott av just denna frukt!
 
Skaffa/köp om ni inte har, burkar med patentlock. Alltså sådana med gummitätning och klämlås.
 
 
Så här gör du:
 
Skölj burkarna med hett vatten för att sterilisera dom. Fyll burkarna med rena plommon, inte skalade och inte urkärnade. Det skall vara så mycket plommon det går att trycka ner. Därför måste plommonen vara lite fasta, alltså inte övermogna för då blir det plommonmos direkt. Nu är en bra period, när de är näääääästan mogna men fortfarande fasta. Gör en sockerlag, hälften socker - hälften vatten. Jag gjorde på 1 liter vardera. koka upp och häll över plommonen. Jag skivade sedan en citron och la överst för att hålla ner plommonen så mycket som möjligt. Stäng locken.Ta fram största kastrullen (hos oss är det krabbkastrullen) och ställ ner burkarna. Fyll upp med vatten så att det täcker 2/3-delar av burken. Koka upp, låt det sedan småkoka i 20 minuter.
 
Klart!
 
Plommonen är nu klara för lagring, utan konserveringsmedel eller andra tillsatser. Tack vare att kärnorna är kvar, får plommonen en liten smak av bittermandel eftersom kärnorna är kvar, som ger dom en kraftigare smak. Låt nu burkarna stå i minst 3 månader (lite som fina viner - ju längre de står desto godare blir dom) och det blir världens godaste efterrätt med lite lättvispad grädde eller vaniljglass till.
 
Gott billigt och enkelt - det gillar jag!!!
 

Kommentarer
Postat av: beth josefsson

Detta låter jättegott,

2013-08-26 @ 18:15:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0