Vinterminestrone med parmesancreme

Det här lagade vi till igår:


Vinterminestrone med parmesankräm

4 PORT | 40 MIN


1 morot
1 palsternacka
0,5 vitkålshuvud
2 gula lökar
300 g köttfärs
300 g rökt bog, tärnat
1 burk krossade tomater
1,5 l svampbuljong
2 msk oregano
2 msk timjan
100 g Squash
2 dl crème fraiche
2 dl parmesan, riven

Tärna rotfrukterna, strimla vitkålen och löken samt hyvla squashen. Fräs sedan färs och fläsk och lök i en stor kastrull. Lägg i övriga ingredienser utom squash, crème fraiche och parmesan i kastrullen och koka ca 20 minuter

Lägg i squashen och koka ytterligare 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Blanda crème fraiche med riven parmesan och toppa soppan.

 

Jag har ändrat lite på originalreceptet, det var mycket mindre köttfärs och i original skall det vara rimmat fläsk men jag ville ha mer kött och lite mer smak så jag tog istället rökt bog. Dessutom äter ju inte jag pasta så jag tog istället squash som jag hyvlade tunt och sedan delade det till smalare längder. Blev jättebra!

 

Tips! Byt morot och palsternacka mot svartrot, rotselleri eller jordärtskocka om du vill. Blir säkert lika gott!

 

Den här rätten skall jag nog göra till en tisdagsmiddag för den blev så himla god!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0