Pannkakor med sylt!



Idag skall vi få ett par ungdomar på besök och då tog jag tillfället i akt att servera pannkakor! Egentligen får ju jag inte äta mjöl men idag så gör jag ett undantag. Ingen sylt heller men jag skall bara ta lite, lite grand. Vispad grädde helt ok. En av ungdomarna är laktosintolerant så jag har gjort två olika satser. Den ena med gammaldags mjölk OCH grädde, min mormors recept som jag aldrig viker från, den andra satsen får tyvärr bara bli med mjölk. Glömde köpa laktosfri grädde när jag handlade igår.

Mormors recept??? Jo så här är det:

  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl grädde
  • 1 msk socker
  • ½ tsk salt
  • 5 dl mjölk
  • 4 ägg
  • 50 gr smör
Jag vet, det är inte utan att alla som äter enligt LCHF jublar medans GI-gänget förfasas. Min gom njuter vid varje tugga. Och Håkan ler (mycke gädde). Lättvispad grädde och egengjord sylt (plommon/björnbärssylt och björnbäsrssylt med svag smak av lakrits - det kanske låter konstigt men den är jättegod).

Dom skall komma om ca en timma och jag tänkte hinna med att sitta ute i solen en stund innan dess. VILKET VÄDER! Talgoxen är en så länge den som sjunger mest men snart, snart kommer även koltrasten.

Det börjar lika våren, bannemej!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0