Chicken Cashew

Ett himla gott recept till! detta lagade jag förrförra tisdagen och alla tyckte det var gööörgott! ävenså kockan och värden. Så det här kommer jag att göra fler gånger

Chicken Cashew

Mångas absoluta favoriträtt från Thailand.



200 gram kycklinglårfilé

1 st röd chilifrukt

1 st vitlöksklyfta(or)

1 st gul lök(ar)

0,5 st zucchini

1 st morot/morötter

1 st gul paprika

matolja

1 msk röd currypasta

4 droppe(ar) sesamolja

2 krm korianderkrydda, mald

2 msk vinäger, rödvins- eller risvinäger

4 msk sweet chilisås

3 msk fisksås

citronsaft

2 dl rostade cashewnötter

hackad salladslök

färsk koriander

Tillagning

1. Bered ingredienserna: Strimla gul lök och chilifrukt, skala morötterna och skär tunna stavar av dessa. Skär zucchinin i halvmåneskivor och paprikan i större bitar. Strimla kycklingen i lagom bitar (2x4cm).
2. Heta upp pannan med matolja tillsammans med currypastan och rör om. När pastan har jämnat ut sig i oljan tillsätt några droppar sesamolja och direkt efter kycklingen och korianderkrydda.
3. När kycklingen fått lite färg häller du bitarna i en skål så länge. Tillsätt grönsakerna i stekpannan. Ta de grönsaker som tar längst tid först. Pressa i vitlök, tillsätt vinägern och sweet chilisås och sist den strimlade chilifrukten. Rör omkring i pannan så ingredienserna blandas väl. Stek i 3-4 minuter, smaka av med fisksås och pressad citronsaft. Lägg tillbaka kycklingen och låt allt bli varmt.
4. Servera rätten med äggnudlar eller jasminris. Garnera rätten med cashewnötter, salladslök och lite färsk koriander om så önskas.

 

Jag hade Jasminris till men kan tänka mig att nudlar är ännu godare. Fast jag åt inget ris...ni vet det där med kolhydrater!!! Sedan hade jag bara färsk koriander. För 8 personer köpte jag två krukor (inkl det som skulle vara "dekoration" vid serveringen). Annars exakt efter receptet faktiskt.

Bon apetite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0