Nu börjar det närma sig.......

......den period på året som jag älskar allra, allra mest.
 
Fast egentligen är det förberedelserna jag älskar allra, allra mest. Pysslet, planering av maten, stöket med pepparkakor, julbröd och allt godiset. Julklapparna (även om det numera blir väldigt lite av den sorten, finns en hel del hjälporganisationer som behöver våra julklappspengar bra mycket mer), julkorten som skall tillverkas......ja allt det där som enligt min mening hör julen till!
 
För att inte tala om alla julsångerna. Nu går Spotify och CD-skivorna konstant, alla som bara handlar om julen och bara de härliga klassiska sångerna, både utländska och svenska.
 
Och så glöggen såklart - och trots att jag tycker det egentligen är alldeles för sött så är det ändå så vansinnigt gott (jag gillar ju egentligen inget som är sådär väldigt sött) och sedan skall inte förglömmas JULMUSTEN! Att dricka julmust innan, strax innan jul är en styggelse som absolut inte sker i mitt hem!!! Den där första klunken när julen och granen och allt står på plats, skinkan kokar på spisen, julbrödet i ugnen och så den där första klunken........då är det jul!
 
 
Sovrumsfönstret i Stugan innan alla tomtar och annat kom upp på bänken. Älskar denna julstjärna som är inköpt för några år sedan på julmarknaden på Tofta Herrgård.
 
Julafton då, gillar jag inte denna dag?
Klart jag gör, frukosten med nybakade scones med marmelad och ost, te och kaffe för den som vill ha (fast egentligen är det te som varit traditionen i alla år tidigare men Hr J vill ha KAFFE, så då får han det). Änglaspelen som plingar och alla levande ljus plus brasan som sprakar så gott. Sedan brukar familjen ta det lite lugnt medans jag tar hand om det där sista som skall upp på julbordet runt klockan ett. Då trivs jag! När jag får duka upp och göra bordet sådär riktigt speciellt med finaste antika julglasen inklusive nyputsade silverbestick (som nästan aldrig används annars....varför vet jag egentligen inte) och vackert brutna servetter. Då trivs jag. När jag ser på familjen som kopplar av till någon tokig humor CD som jag köpt för just denna stund, hör deras skratt och kommentarer, då trivs jag. Och när tokiga tomten kommer och knackar på dörren och gör sin helt enorma tomteshow som gör att vi alla skrattar så vi får ont i magen. Då trivs jag.
 
Men trots allt detta så är det just de här dagarna innan julafton som jag gillar allra mest!
 
Och även om vi blir utan tomte i år (han reser upp till Sälen han) och att vi kommer att vara utan även Per o Henna (som besöker Hennas sida av släkten), Stefan och Lina är kvar på Mallorca, så blir det julafton ändå, om än lite annorlunda sådan. Sådär är det nu i alla familjer. Ibland är huset fullt och ibland bara halvfullt.
Vi får tid att träffas andra dagar under denna ledighet så jag tar nog igen alla julkramar från barnen skall ni veta!!!
 
Nu kära vänner, nu skall julkuverten adresseras så nu hinner jag inte blogga mer.
 
Så GOD FÖRJUL på er allihop!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0