Inga musslor.......

Vi hade ju tänkt ta oss till Vannholmarna i eftermiddag för att plocka lite musslor och kolla hur propellern såg ut med tanke på alla skal som brukar fastna där. Behöver rensas innan höstens utflykter. Vädret var däremot inte så tilltalande så vi bestämde oss istället för att ta oss till skogen och kolla in svampläget.
 
Det blev en liten bottenskyla av kremlor - fantastiska kremlor (mandelkremla och sillkremla) men inga kantareller! Vi får vänta på lite regn och sedan skjuter det nog fart. Kremlorna ligger redan rensade och deladeoch fördelade i torken för att sedan hamna i vår torkade svampavdelning :)
 
Innan dess var vi och kollade in nya hundpensionatet. Inte som hos Onnie på Ramsdalens Hundpensionat men det finns nog inget sådant mer runtomkring här (hon är unik) men helt ok ändå. Både Ebba och tidigare Frida har alltid varit där och jag har alltid varit så lugn när jag vetat att det är Onnie och tidigare även Kurt som vårdat mina hundar. Men detta blir säkert väldigt bra det med. Tror jag i alla fall...Jodå det skall nog bli bra! Jag är bara så kinkig med var min älskade Ebba skall vara när hon inte är med oss!!!
 
Väl hemma igen kom jag på att vi missat plocka de nypon som skulle behövas för den test av tillverkning av sherry som Håkan en gång gjort (för MÅNGA år sedan). Har använt mindre socker (vilket jag insåg att vi nog kan göra eftersom satsen även innehåller jäst) för att få den mindre söt och mer "torr". Detta så att vi kan använda den så småningom till vår trattkantarellsoppa. Testing, testing!!! Det är bara vatten, socker och jäst plus nyponen så klart, så lyckas det inte är det ingen skada skedd. Lovar meddela hur den blev.
 
 
Här är dom nyplockade och "snoppade" färdiga för att hamna i spannen med övriga ingredienser.
 
Receptet är 2,5 liter nypon (i en del recept står det "skall INTE snoppas" och i andra "snoppade men inte sköljda, bara avtorkade vid behov". Mina är snoppade som ni ser - fnaset såg så torkat och osmakligt ut så de fick bli rensade från dessa delar! 1,5 kilo socker (jag tog ca 1,2) skall kokas upp med 3 liter vatten, svalna till 37 grader och sedan skall 25 gr bakjäst i. Ner i spannen och sedan ungefär samma procedur som plommonvinet jag tidigare skrev om. Med andra ord, röra, röra, röra och vänta, vänta, vänta!
 
Nu blir det sängen och lite "Camilla Läckberg". Imorgon blir det att fixa till utskicket som skall göras inför Elmiamässan. 250 kuvert med innehåll, adressetiketter och frimärken. Sedan KANSKE det blir Vannholmarna när Håkan är hemma igen vid 4-tiden. Allt hänger på vädret!
 
Godnatt världen - ses imorgon!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0