Min älskade trädgård - HÖST

Hösten är ju min årstid alla kategorier....förutom det där med att förbereda för vintern och därmed våren i alla land och rabatter och numera även i växthusen! Det är till viss del medaljens baksida för mig! Ungefär som när man varit på fyra veckors båtsemester - allt skall ut ur båten, den skall städas och göras klar för vintervila med allt vad det innebär! Fast båten var tråkigare - för jag var ALLTID ensam! I trädgården i Stugan är vi alltid TVÅ!!! Tänk vad mycket lättare det går då!!! Två som hela tiden samarbetar!!
 
Men nu är trädgårdsdelen gjord - vilken härlig känsla!!! Kronärtskockorna är nerklippta och inbäddade i en massa löv för att klara vintern, sista rensningen i bäddarna för i år är avklarad och jag har ont i hela kroppen! Armar lår, skinkorna, ryggen...ja nog har jag fått veta om att jag har en massa muskler som inte fått arbeta så hårt på länge! Det ligger löv lite här och där som både skyddar den nakna jorden och blir härlig mull till nästa år.
 
 
Kronärtskockorna har fått ett ordentligt täcke av löv för att inte "frysa" nu när vinter kommer! Skall bli så spännande att se hur de artar sig till nästa år. Enligt uppgift så är det år två och tre som ger flest skockor. Sedan bör man tydligen ta upp och dela på dom och plantera dom igen - kanske på ny plats!
 
Borde faktiskt kratta löv också och lägga i sopsäckar med några hål i botten för att förmultna till nästa säsong och bli fantastisk jord. Tips jag fick av en annan trädgårdsentusiast. Bara det inte regnar idag så skall jag få detta gjort också!
 Å andra sidan behöver jag inte väta ner löven då men det är inte kul att jobba ute i spöregn! Så det får allt vara uppehåll för detta.
 
Fröpåsar och fröburkarna är klara. Sparat framförallt alla olika tomatsorter på hushållspapper som jag sedan klippt ut och sparat ner i egengjorda kuvert. blir inga fröinköp för detta nästa år - vilket är en ansenlig summa när det kommer till slutnotan. Dessutom har jag kvar en hel del frö från denna säsongen av betor, morötter, mangold, salladsorter, ärtor och olika sorter av rädisor och rättikor.  
 
Fröerna sorterade och lagda i hemmagjorda kuvert och namngivna glasburkar
 
Köpte bl.a. piplök som jag aldrig sådde. Såg så himla krångligt ut så jag lät dessa vara. Måste försöka att så dem nästa säsong. Är det någon annan som gjort detta??? Tips emmottages med glädje.
 
Ja nu börjar jag sakta planera för nästa säsong genom att ta tillvara det som varit bra och det jag kan göra annorlunda - och skriver ner allt. Minnet är bra men det är kort!!
 
Ser till så att ritningarna över årets grönsaksbäddar är korrekta så att jag inte sår på samma ställe nästa år. Nästa år skall jag dessutom ge mig på att försöka odla melon och pumpa. Vilken sort av dessa båda har jag inte bestämt men vad gäller pumpan så blir det någon av de mindre varianterna.
 
Har även plockat upp de första jordärtskockorna (fanns 5 små skockor under denna planta) vilka var från en planta som inte fått speciellt mycket sol och heller inte vatten i den mängd den skulle fått. Hur den hamnat där har jag ingen aning om! Underliga vägar vandrar de små liven!! Jordärtskocka är en av favoriterna i trädgården. Jordätskocksoppa, jordärtskockpuré, ugnsbakade jordärtskockor...fantastiskt gott! Har inte kollat under de andra plantorna där några växt och bllivit 2 meter höga!
 
Ja - även om jag har lite ont i kroppen så mår jag väldigt bra ändå! Nu skall jag ta mig an städning inomhus också - inte roligt det heller men lika skönt när det är klart!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0