Min älskade trädgård

Denna perioden och fram till skördedax är nog den bästa tiden! Jag älskar att vara i trädgården och gräva och påta. Fast jag älskar inte lika mycket att gräva för potatisen. Där är nämligen till viss del leråker och i år måste jag blanda ner en massa kompostavfall för att luckra upp. Kommer att ta lite tid men en bit i taget så fixar det sig också.
 
Däremot mina två växthus är bland de bästa jag har. Nu odlas det både högt och lågt och igår planterade jag om en del av tomatplantorna och gurkorna direkt när i bäddarna. Kollade idag och alla ser ut att trivas förträffligt. Att jag gillar tomater kommer att synas i växthus nr 1.
 
Där kommer så småningom att finnas pytte-pyttesmå tomater (vinbärstomater) upp till stora bamsingar som väger runt 150 gr styck. Dessa kommer jag inte att behöve binda upp för de är av förklarliga skäl busktomater. Dessutom finns det randiga tomater, svarta tomater, större körsbärstomater, bifftomater och tomater som är speciellt tlämpade att göra tomatsås av och egen ketchup t.ex. Dom går självklart att äta - men är utrustade med nästan inget kärnhus utan större delen är bara tomatkött. Skall bli jättekul att prova och kanske kommer även jag att använda denna "krydda" ketchup (eller chilisås som det i så fall kommer att bli), som jag annars använder otroligt lite av.
 
Igår sådde jag även en massa olika salladssorter och lite rädisor. Går ju inte att så i utomhusbäddarna ännu. Alldeles för kallt i jorden. Och jag längtar efter att  få börja plocka min egen sallad i alla fall. Och så satte jag dit lite rädisor av bara farten ;)
 
I växthus nr två kommer det att finnas lite roliga grönsaker/frukter som äppelgurka, melongurka, en melonsort jag drivit upp av egenköpt melon (kommer inte ihåg sortnamnet men den är avlång och randig). Kapkrusbär och Tomatillo, Kiwano (Rankande, spännande, exotisk gurkväxt. Korta taggiga frukter med en mycket angenäm smak. God i sallader, fruktdrinkar m.m.)och Korila (en verkligt spännande gammal, klängande grönsaksväxt av familjen gurkväxter. Grön- och vitrandiga,klubbformiga, 5 cm långa frukter som äts råa eller tillagade).
 
Till vänster en Kiwano och till höger Korila.
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Och lite till som chili, paprika, squash, auburgine..............
 
Ja så nu väntar jag bara in det sista av de försådda (som också finns i växthuset men på hyllor som Håkan fixat till) för att kunna plantera ner det i bäddarna eller sätta ut det som skall vara i utomhusbäddarna (när det nu blir någon värme i jorden).
 
Ungarna tror vi försöker att bli självförsörjande! Nej då fattas det både höns, grisar, får och några kossor och se det kommer aldrig att ske säger Hr Jansson........har faktiskt full förståelse för det. Fast en liten hönsagård skulle det väl kunna få plats här....eller?????
 
 

Kommentarer
Postat av: Satu

Så härligt det låter!! :D en vegetarians dröm ;)
Hoppas få smaka på en tomat el två i sommar!
Massa krams

2013-05-02 @ 09:34:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0