Rabarbersirap

För er som har mycket rabarber i trädgården - här är något jag tycker ni måste pröva. Fungerar i drinkar, att sprinkla lite över fruktsalladen, till glassen, som fantastiskt sötningsmedel till te. Oj, oj vad gott. Jag gjorde dubbel sats när jag ändå höll på. "Gojset" som blev över har jag frusit in för att använda som bas till hösten - vinterns efterrättskrämer, som "lock" på cheesecace mm.
 
  • 250 gr rabarber
  • 1.5 dl strösocker
  • 0,5 dl vatten

Tillagning

1. Ansa och skär rabarbern i 2–3 cm långa bitar. Lägg dem i en kastrull och tillsätt socker och vatten. Koka upp och låt sjuda ca 10 min. Låt massan rinna av i en sil. Pressa med en sked så att all vätska rinner ut.
2. Häll saften i en kastrull och låt koka utan lock till sirapsliknande konsistens, ca 5 min. Låt kallna.

 Inte världens bästa bild men flaskan är jag så glad att jag tagit tillvara. Har nu även köpt nya tätningsringar så nu skall dessa flaskor komma till använding igen. har en hel del undanstoppade. Härligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0