Håkans faft och Tinnas saft!

Ja nu har vi satt dubbel sats "Håkansfaft" och en dubbel "Tinnasaft". Just nu står en saft som jag läste någonstans att man kan göra exakt likadant som fläderblomssaft med svartvinbäsrsblad. Just nu står den på altanen och jag återkommer om 3 dagar och talar om hur den blev.


Nej jag har inte stavat fel. Håkan har nämligen lurat i alla barnen att han inte kan säga saft utan säger istället faft. Till allas barns förtjusning och alla är logopeder och försöker på ett positivt sätt lära honom att säga SAFT. Det går nu inte men de misströstar inte utan försöker och försöker! Och är lika roade varje gång!!!

Håkanfaft är fläderblomssaft:

Fläderblomssaft

Ca 2 1/2 liter

Ingredienser

40 blomklasar
3 citroner
2 liter kokande vatten
1 1/2 kg Dansukker Strösocker
50 g citronsyra

Skölj blomklasarna och lägg dem på en handduk för att rinna av. Lägg blommorna i en hink eller stor skål. Skölj citronerna noga och skiva dem tunt. Lägg citronskivorna på blommorna. Koka upp vattnet och häll över blommor och citroner. Tillsätt sockret och rör tills det löst sig. Rör i citronsyran. Täck över hinken/skålen och låt stå i 3 dygn. Sila. Häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i kylskåp eller frys saften.

Du kan även tillsätta en kanelstång eller 1 msk riven färsk ingefära (jag tog ingefära i Håkanfaften - blev en jättegod brytning) för att få en smakbrytning på saften.

Fläderblommorna kan bytas ut mot syrenblommor eller svarta vinbärsblad.


Tinnasaft är Fläderblom- och jordgubbssaft. Exakt samma recept som ovan med tillägg av 1 liter jordgubbar.

Har även satt fläderblomsbrännvin som jag fick ett recept från Jessica

Midsommarsnaps

Plocka 5-6 fläderblommor & lägg i en tillbringare. Skiva ner 1 citron, med skal. Häll på c:a 75 cl sprit ( vi kör jeltzinvodka ) . Låt stå i kylskåp c:a 3 dygn ( smaka ! ) . Sila av i kaffefilter. Tillsätt c:a 1 dl vatten och 1-2 msk flytande honung. Rör så det blandas, och häll upp på flaskor. Lätt som en plätt!!! men tänk på att inte låta fläderbommorna ligga för länge i spriten, då kan smaken bli väldigt "parfymig "

Jag låter den däremot inte stå i kylskåpet. Jag har uppfattningen att spriten drar bättre ut smaken om den får stå i rumstemperatur. Dessutom använder jag renat brännvin. Det är ju faktiskt vodka det med fast på svenskt vis.

Nu skall jag gå ut och fortsätta läsa Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0