Höstliga dagar

Höstens vår



Av Erik Axel Karlfeldt

 

 

Nu är den stolta vår utsprungen,
den vår de svaga kalla höst.
Nu blommar heden röd av ljungen
och hvitt av liljor älvens bröst.
Nu är den sista visan sjungen
av sommarens kvinnligt veka röst;
nu stiger uppför bergens trappa
trumpetarn storm i dunkel kappa.

Nu äro alla drömbarn döda
som födts ur vårens sköra lek -
likt buskens rosentyll, den röda,
som första skumma natt gör blek.
Men alla starka känslor glöda
som snårens nypon, kullens ek
och hviska varmt i frost och nordan
om gyllne mognad och fullbordan.

Min sång flög drucken kring det bästa
av färg och doft i ängars ljus,
och det var ljuvligt nog att gästa
de många hjärtans honungshus;
nu vill jag, mätt på sötman, fästa
min boning långt från lust och rus
och hvila under fasta bjälkar,
ej under lösa blomsterstjälkar.

Väl mig, då lekens minnen tvina,
att du var allvar och står kvar,
att ingen sol behövs att skina
vår kärlek varm i svala dar!
Hör, himlens hårda väder hvina
sin högtidshymn för trogna par.
Vi le, när jorden reds och darrar;
vår lyckas hus har goda sparrar.


Visst är det en underbar dikt. "Den vår den svage kallar höst..". Ja så känner jag det med. Hösten är en underbar period på året. Både Håkan och jag gillar att ta vara på vad skog och mark bereder för oss nu. Vi plockar, fryser in, torkar, syltar och saftar och gör gelé till hösten alla stekar och grytor. Njuter av att se hur hyllorna fylls med nya smaker av allehanda bär och frukter, hur frysen blir mer och mer välfylld (just nu är den så fylld att jag MÅSTE göra mer saft och sylt), blir lyckliga av att se hur papperspåsen med torkad svamp fylls på och fylls på. Varje gång vi är ute på promenad med Ebba här på landet så hittar vi alltid någon "sopp" som är lämplig för torking. Och björnbär mina vänner finns det så mycket av att jag nu gjort lite exprimintella (undrar om jag stavat rätt här...) sylter. Björnbärssylt med lakrits. De ni, den blev "gööörgo". hade ingen lakrits hemma så jag tog stjärnanis i syltkoket och även lite Sambuca (lakritssprit). När allt finns på plats skall jag ta kort och lägga in här med.


Kommentarer
Postat av: Mimi

;=))

Vad underbar dikt!

Jag läser den om och om igen...Liksom suger i mej orden, innebörden och jag älskar ju Hösten.Den som många verkligen har det jobbigt med är faktist den års tid jag anammar och känner mej levande av.Kraaaam Tinna //

2010-10-07 @ 11:14:18
URL: http://mimitas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0