Nu startar jag min hälsoresa igen!

Ja, nu så är det dags! Nu måste jag ner i vikt  till baddräktstiden till sommaren!
 
 
För att jag skall följa det jag satt upp och för att nå mitt mål måste jag vara strukturerad. Annars går det liksom åt pipan! Nu är det några månader kvar och sedan väntar shorts och badkläder och då vill jag känna att nu är jag tillbaka igen!
 
Jag utgår från dagens vikt - sätter sedan upp slutmålet och beräknar hur mycket jag behöver tappa innan en viss slutdatum, när målet skall vara nått!
Sedan kollar jag in hur mycket kaloriintag jag inte bör överstiga vanliga dagar och så gör jag en matlista för de fem dagarna och även de två fastedagarnas middagsmat. Varierar jag inte dessa två dagar blir det väldigt tråkigt. De dagarna måste vara lite extra goda för att man inte skall tappa sugen!
Så lägger jag till kaloriförlusten om jag promenerar MINST en halvtimma i rask takt om dagen (blir oftast mer när det inte är hopplöst underlag som det är idag t.ex.) och då kan dessa extra bortfall av kalorier få kompensera lite slarv under helgdagarna.
Allt görs upp i excelark som följs och som ger mig den där glädjekicken av att "Tinna, vad duktig du är" när jag ser hur mycket jag blivit av med och hur jag närmar mig slutmålet!
 
Enkelt!
 
Ja DEN delen ja är VÄLDIGT enkel. Sedan gäller det att hålla den och inte tappa bort sig och komma med ursäkter! Men ju mer man ser, svart på vitt, att det faktiskt går, att jag tappat kilo efter kilo, så blir det så väldigt mycket lättare! Och när kläderna återigen blir lösare och lösare på kroppen....då är det inte svårt att fortsätta.
 
Denna vecka ser t.ex. middagsmenyn ut så här:
 
Veckomenyer 2016  
18-24 januari  
     
Måndag Kyckling med broccolimos  5:2 diet max 500 kcal
Tisdag Karrekotletter i sambalsås med kokt potatis och kokt blomkål    
 
Onsdag Amerikansk ceasarsallad med kräftstjärtar   5:2 diet max 500 kcal
Torsdag Ärtsoppa med fläskkorv och fläsk. Pannkakor med grädde och sylt  
Fredag  Bortbjudna på middag  
Lördag Biff Rydberg  
Söndag Ugnstekt Fläsklägg med kokt potatis och kokta rödbetor    
 
Så väger jag mig en gång i veckan och skriver upp samt mäter mitt midjemått. 
Allt noteras i excelarket.
 
Vill någon hänga med?
Om jag kan så kan alla andra också! 5:2-dieten är säkert inte allas melodi, och en måste hitta sin egen dietform som passar sin egen personlighet. 5:2 är min melodi!
 
Kommer att rapportera under vägen och är det någon som vill hänga på så skulle det vara jättekul. Kan ju peppa varandra och hjälpas åt. Vilken diet eller på vilket sätt spelar ingen roll, bara att det sker "little by little" varje vecka. "Den bästa motioen är den som blir av" heter det ju och detsamma gäller när man vill bli av med överkilona. "Den bästa batningen är den som blir av"!
 
Har faktiskt inte vägt mig idag (glömde det imorse och det är alltid morgonen som gäller) innan start men tror jag ligger på ca 84 kg och skall ner till 75 kg. På torsdag väger jag mig  igen (väger in veckovikten varje torsdag morgon - efter de två fastedagarna) och då får vi se om det hänt något.
 
Så nu är jag igång!!!!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Heja dig min mamma har kört 5:2 jag kan inte har så lätt för att bli knäpp hålla igen . Hade bulimi i unga år :P Kramiz

Svar: Detta passar inte alla, jag vet, var och en måste hitta sin "grej". Kram <3 <3 <3
Tinna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0