Tomater, tomater. tomater....del 2

Jag har skördat så otroligt många tomater i år och ätit och ätit och ätit!
 
Finns det något som är godare än en tomat du plockar från plantan, solmogen och så söt, så söt....nej, inte för mig i alla fall!
 
Nu har det producerats så många tomater, precis som förra året (och jag har, måste jag erkänna, kvar konserververade tomater från förra året, bara för att jag varit lite snål). I år skall de användas alla tomatburkar och krossade tomater i frysen så att det är tomt i hyllor och frys till nästa sommar!
 
Idag har jag gjort både röd och grön pesto! VILKEN PESTO!!!! Nu är jag sådan att jag älskar ost och jag älskar vitlök så det har blivit lite mer än receptet. Basilikan är blandad; salladsbasilika, rödbrokig basilika, thaibasilika,citonbasilika, yemenibasilika!
Självklart räcker det med vanlig bladbasilika, den vi köper i butik i kruka. Men nu är det så att jag har en massa olika så då blandar jag för att få en lite mer "kraftig" pesto.
 
I den röda ingår "soltorkade" (läs ungstorkade) tomater (från egen skörd).
Den är så himla god, på pasta, på ett smörstekt bröd, rejäl del av peston, hackade tomater ovanpå detta! Aj, aj vad gott.
 
Här har ni recepten som jag har använt;
 
http://receptfavoriter.se/recept/roed-pesto-med-soltorkade-tomater.html
http://www.recept.nu/sacha-smederevac/dressingar/pasta-och-nudlar/gron-pesto/
 
Under tiden som jag höll på med mitt, så tog sig Mr J sig ut på havet en sväng och kom tillbaka med tre finfina makrillar. En använder vi imorgon med stuvad mangold och resten fryser vi in för senare stek och rök.
 
Vet ni vad som är "görgott". Rökt makrill (har ni inte en ABU-rök och får en del fisk, köp en!!!) med äggröra med en liten klick tomatpuré i röran. Gudagott!!!!
 
 
Visst är de vackra!!!
 
Imorgon blir det svamp...igen!
 
Älskar att gå i skogen, älskar att Ebba kan springa lös, med viss kontroll, älskar att hitta dessa fantastiska svampar! OCKSÅ!!!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0