Tankar kring Social Media

Jag har funderat en hel del det sista gällande dagens sociala media och dess för- och nackdelar.
 
 
 

På Facebook t.ex., som jag själv alltid tyckt både varit kul att följa och att uppdatera själv.

 

Däremot har jag fått en del lite nedlåtande kommentarer och även fått höra detta bakvägen att jag uppdaterar alldeles för mycket, eller att ”jag vet vad du haft för dig det senaste, jag kollar ju Facebook”. Du skriver ju där som om det vore en dagbok!

Så bra då tänker jag men känner samtidigt att detta tydligen inte är ok, allt enligt Jante tror jag! De som inte vill läsa eller bli uppdaterad, låt bli att följa eller koppla bort mig som vän. Jätteenkelt faktiskt men läser ni så skit i Jante. Honom har jag dessutom kastat ut för länge sedan och tillbaka kommer han aldrig!

 

Däremot om jag haft en blogg och skrivit där varje dag hade det säkert setts med andra ögon……

 

Jo det är väl sant och jag vet också fler som tyckt det varit bra att jag uppdaterar och skriver om saker som händer runt om mig, dock skriver jag till 99 % bara om det som är positivt och glädjande. Många av de vänner jag har pratar jag inte så ofta med men håller alltså denna kontakt vilket känns jättebra!

 

En hemsida, en blogg eller en FB-sida blir ganska ointressant till slut om den inte uppdateras ofta! Eller hur?

 

Nu har jag visserligen inte så mycket negativt i min tillvaro idag men jag går naturligtvis inte heller helt fri från detta. Även om jag blivit en ganska duktigt kvinna på att njuta och ta tillvara dagen och stunden. Men, visst finns det dagar, händelser, personers agerande som gjort mig ibland väldigt ledsen, nedstämd och med ett magont ibland som gjort riktigt, riktigt ont men detta skriver jag alltså väldigt, väldigt sällan om. Det har hänt och kanske sker det vid något annat tillfälle igen men alltså, inte ofta.

 

Just nu har jag ett uppehåll vad gäller uppdatering av min egen privata tillvaro, lite för att jag kommer först och främst  att göra förändringar på min FB-sida innan jag uppdaterar igen, en hel del personer kommer att rensas bort som jag anser egentligen inte är ett dugg intresserade av att läsa om vad jag har för mig så då finns det ju heller ingen anledning att dom finns där! Skall ändra i sekretessen på några punkter.

 

Sedan är jag nog igång igen!

 

Så då till tankarna kring vara eller inte vara vad gäller denna flod av social media! FB är en plats som för mig varit fantastisk på flera sätt.

 

Jag har fått kontakt med flera personer som jag känt för många år sedan men som jag tappat kontakten med. Detta tack vare att så många gått med och mina sökningar gett resultat. Likadant tvärtom. En del har kontaktat mig med vänförfrågningar och så har vi hittat fram till varandras liv igen.

 

Denna möjlighet som FB ger tycker jag är underbar!

 

Jag har kontakt med släktingar och vänner världen runt, vilket annars endast kunnat ske via Post eller telefon. Enklare och billigare att hålla kontakten vid liv genom FB.

 

Jag blir uppdaterad om mina vänners både glädje och ibland svårigheter, där jag snabbt kan ta kontakt om så skulle behövas.

 

FB är en fantastisk väg att nå ut till många och även utanför min vänkrets om så skulle behövas. Upprop, efterlysning (kan gälla både saker, tjänster och ibland tyvärr även personer – tänker då mest på Missing People). Bjuda in till eget eller officiellt evenemang! Skicka privata meddelanden till familj och vänner – kostar inget även om vännen finns på andra sidan jordklotet.

 

I allt detta känner jag att FB är ett fantastiskt verktyg och social kanal.

 

Sedan finns det saker jag tycker sämre om och det är att man förstår att många (framförallt ungdomar men även äldre personer) ser det som del av en framgång att ha så många ”vänner” som möjligt. Ju fler desto populärare och desto populärare desto större i vänkretsen.

 

För mig är detta rätt sorgligt. Att man mäter sitt eget ego i hur många vänner man har på FB!! Jodå, jag känner några av den vuxna sorten, dock är dom såklart inte vänner med mig på FB.

 

Har t.o.m. en person som tyckte att jag är det värsta han mött och att ingen gillar mig – inte ens på FB. Denna person är egen företagare med flera anställda och mäter sin popularitet i hur många som gillar på FB. Nu vet inte denna person om det är några som gillar mig på FB eller inte, för han är som ni förstår inte på min vänlista.

 

Eller när näthatet även når hit, även om det är mindre än på andra sociala medier, eftersom man inte kan vara helt anonym här, det går alltid att spåra personen! Men det förekommer en hel del ändå för spårning kräver polisanmälan och det är det inte alla som gör. Inte i första taget i alla fall.

Då finns det andra media man kan nå ut till som inte går att spåra, vilket jag egentligen inte fattar att det får finnas denna mediatyp! Borde stoppas eller göras om så att ingen kan vara anonym!

 

När man hör/läser sådant då blir man beklämd. Då har FB, enligt min mening, blivit en negativ sida istället för tillgång.

 

 

Ja det var lite av mina tankar kring detta media. Vad tycker ni?? Kommentera gärna här eller om ni hellre vill på FB (för er som finns på min vänlista såklart).

 

 

By the way, jag kommer att meddela när jag gjort min rensning så att ni som är kvar vet om att ni är det *ler*!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0