Vårarbetet i full gång!!

Vår trädgård är min oas!!!
 
Här får jag utlopp för min energi, kreativitet och skaparanda. Det är även där jag kopplar av fullt ut! Vad som än är runt mig som känns jobbigt (det där har vi ju alla lite till mans mer eller mindre) så får kroppen ro när när jag tar på mig trädgårdshanskarna och kliver ut i "min" trädgård!
 
När jag ser all växtkraft som finns där så ger det mig så mycket energi och lugn på samma gång! Varje vinter så går jag och bara väntar på att det snart skall bli vår så jag får börja förså, gräva, rensa, luckra jorden, gödsla, sätta potatis och skockor, gå och peta lite i rabatter och bäddar och se om allt klarat vintern! Och jag blir lika glad varje gång jag får utropa: Jaaa, den har också klarat sig!!! Allt jag sätter i jorden är ju inte självklart att det skall klara vår växtzon en kall vinter!
 
Ja trädgården är för mig samma lycka som när jag får plocka upp det som vi handlat i matbutiken och fundera över vad jag skall laga av detta till middag idag. Att mixa och våga i matlagning är också en fascination och tillfredsställelse. Fast det där att göra om samma rätt två gånger är nästan omöjligt (om det inte är de gamala vanliga husmanskosträtterna). Jag har ju inga recept och ibland säger Håkan -Tinna, kan du inte skriva ner hur du gjorde detta så du kan göra det igen? -Jovisst, säger jag och tänker att jag gör det sen....det där "sen" blir aldrig av!
 
I år har vi fixat en massa kul Håkan och jag. Brukar vara jag som kommer med första idéen och sedan pratar vi ihop oss och så blir det bara sååå bra.
 
Kålfjärilsskydd i blommig dräkt, jordgubbar och smultron på höjden, fler spännande bärbuskar och vår senaste installation är den gamla parasollstommen som nu skall bli stöd till vår japanska humle och även luktärter. Tyckte det va synd att slänga den (har köpt ny då vi inte hittade nytt tyg som skulle passa eftersom det gamla var helt slut) så då kom vi på idén att vi gör en naturparasoll istället! 
 
De sista tomatplantorna, chili, paprika och aubergine skall nu delas ut till ett par goda vänner och sedan är all förodling borta från växthusets hyllor.
 
Nu går jag bara och väntar på att allt som kommit i jorden skall börja ta fart och tomatplantorna i växthusen skjuta i höjden. Det är en fantastisk känsla att gå där och nypa alla tjuvskott och känna den där tomatlukten som bara kan fås när man rör vid själva plantan.
 
Har bara ett problen - var katten skall jag stoppa ner de sista försådda dahliorna (black dream)? Hmmm få gå på skattjakt i trädgården efter något braigt ställe att få plats med dom!

   
Skyddet över kålbädden
 
 
 
 
En liten "installation" med bl.a.prydnadskålen som prytt blomsterlådorna i vinter. Nu har de tagit ny fart och blommar så himla vackert!
 
 
 
                                                       En annan av mina "Installationer"                                       
 
 

                                
                                                   Jordgubbar och smultron på höjden
 
 
               Och vår parasoll som skall bli värd för japansk humle!               
                                                    
Ja, se trädgården, de e mitt liv de se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0