Min älskade trädgård - HÖST 2

 Vilken helg, vilken helg!!!
 
Nu har lilla familjen åkt hem och det blev såååååå tyst i Stugan!!! Ingen spinnande katt som blev fångat i ett lakan, inga mysiga samtal, ingen Bamse och ingen Pippi Långstrump, ingen legobyggande kille, ingen morgonpuss från världens bästa Leo......hallå där... jo det är klart att mysiga samtal är kvar men inte med samma personer....ja, ja ni fattar!!!!
 
Nu har jag varit ute och plockat upp de nästan de sista av betorna (rödbeta, gulbeta, polkabeta i olika storlekar), kålrabbin och en del av de sista morötterna och bara EN upptagen jordärtskocka (finns en hel del kvar). En del av dessa skall bli till morgondagens söndagsmiddag och en del går just nu i torken till en förhoppningsvis fantastisk grönsakskrydda!! Både rot och blast är i torken! När allt detta är torkat går de i mixern och blandas sedan med lite salt för att kunnas användas istället för köpt buljongkrydda......du vet vad du har när du gjort det själv!!!
 
Läste detta tips på webben och tänkte WOW.......som köpt grönsaksbuljong fast utan salt och kemikalier!!! Imorgon när det är helt torrt skall jag köra detta i mixern och sedan blanda det med lite havssalt.Lär bli ganska rött - rödbetor brukar ge denna färg!!!
 
 
Betor, kålrabbi och morötter tunt skivat underst i torken och all färsk blast överst
 

Och resten...........
 
 
Förlåt - suddig bild men det får ni stå ut med - tror ändå att det framgår vilken höstskörd man kan få!
 
Imorgon skall en stor del av denna skörd bli del av rostade grönsaker i ugn! Ser så fram emot denna söndagsmiddag!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Gud vad du är duktig Tinna och vad du har energi. Hade varit glad om jag haft entiondel av den.
Kram

2013-11-16 @ 18:19:22
Postat av: Maria

Å vilken härlig inspirerande blogg ;) Det där att torka grönsaker till egen buljong skulle jag med vilja men odla har jag inte plats för :( Mumms med rostade grönsaker nu sukta du mig det får det bli till fläskkotletterna och klyft potatisen i kväll :) Ja det blir lite tomt när man haft fullt hus . Kram på dig Maria med Whilda Satus vän

2013-11-16 @ 18:28:39
URL: http://italien.blogdog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0