Jag är inte duktig - faktiskt ganska lat.......

Får så många underbara kommentarer av vänner runt om att dom tycker att jag är så duktig när jag berättar om det jag tar vara på i trädgården! Älskade, kära vänner DÅ är jag inte speciellt duktig...DÅ gör jag ju bara sådant som GER mig energi!
 
Nej duktig är jag när jag gör det som jag INTE tycker är kul och inspirerande....som t.ex. att städa....bläääää säger jag bara. För mig finns det nästan inget tråkigare! Så när jag har storstädat, putsat fönster, svabbat golv....DÅ har jag varit duktig. Nu sker inte detta sådär förfärligt ofta skall ni veta (i det fallet är jag faktiskt ganska lat...) - har dock börjat lite ute på landet och till helgen skall resten göras. Måste ju vara julstädat inför Julen!!! Eller hur? (Antingen det behövs eller inte...fast jo...det behövs!!!). Och DÅ har jag varit duktig, då brukar jag klappa mig själv på axeln och säga  -Oj vad du har varit duktig idag Tinna!!!
 
Så när ni läser om alla saker jag tar tillvara, torkar, kokar, fryser in, pressar m.m, m.m, så är det saker som jag gör utan att det är minsta jobbigt!!! Det är också därför jag ofta bloggar om detta - för att tala om hur HIMLA KUL detta är och kanske kan jag inspirera andra att också försöka sig på ett och annat "ta-tillvara-expriment".
 
I helgen pressade vi de sista äpplena som Håkan plockat runt om i Sundhammar (nej han nallar inte - han är en repektabel man, inte alls som sin sambo med andra ord). Nu får vi njuta fram till januaris slut av denna nedfrysta juice, sedan blir det att köpa in apelsiner och grapefrukt och pressa istället. Vi brukar köpa in detta väldigt billigt  av vår handlare här i Johhaneberg, de frukter som inte blivit sålda och som därför inte är purfärskt. Då plockar han ner till mig i lådor som jag hämtar på fredagen när vi åker till landet och så pressar vi för resten av veckan. Svårt att få denna goda juice i köpta juiceförpackningar. Brämhults är urgod men ack så dyr! Halva priset när vi pressar själva och dessutom blandar vi lite mer grapefrukt i juicen så den blir lite "syrligare". Gillar både Håkan och jag.
 
 
Hörde på radion att årets julklapp troligen blir just juicepressen. Köpte vår för flera år sedan och snacka om att den har tjänat in sig själv MÅNGA, MÅNGA gånger!
 

Appropå att ta till vara så blev grönsakskryddan helt fantastisk. Detta kommer jag att göra en gång till i år - har lite kvar i trädgården som jag kan ta tillvara, bl.a. kålresterna (det som rådjuren inte ätit upp...). Strödde lite av detta i grönsakssoppan som jag gjorde förra veckan och skillnaden blev otrolig! Soppan blev dock lite röd - rödbetorna har en fantastisk förmåga att färgsätta - trots att de inte var den dominanta grönsaken i blandningen!
 
Vad jag skall göra nu denna period när jag inte kan ta tillvara på mer från trädgården..... drömma, drömma och planera inför nästa odlingssäsong!!!
 
Ja det är Tinna Knape i ett nötskal!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0