Trädgårdsdrömmarna 2

Oj oj oj...är det de flesta kommenatarer när vänner på besök kommer in i våra växthus! Vilken djungel!!!
 
Ja det kan man utan överdrift säga. en djungel jag varje dag skär mig igenom, eller rättare sagt, klipper.
 
Tomaterna är på G så det knakar , av alla de sorter. Har fått binda upp för att ge stöd för annars kommer grenarna inte orka hålla uppe hela tomatklasen. Att vi kommer att få massor av tomater är helt klart. Av alla de sorter.
 
 
 
Här är bara en femtedel av alla tomatplantor. alla har inte kommit lika långt men dessa var också de jag sådde först och givtvis då också planterade ut först.
 
Gurkorna kommer de också sakta men säkert. Här har jag fått rensa bort onödigt mycket eftersom jag gjort ett kardinalfel till - blanda inte tomater och gurka i samma bädd. Till nästa år skall jag ha ett "tomathus" och ett "gurkhus" Klart det behövs rensas då med men inte lika hårt som jag behövt göra nu och framförallt de skall få mer plats att breda ut sig på. Alltså till nästa år, gör om - gör rätt!
 
 
 
Ja visst kommer det även gurkor. Men inte lika mycket som tomaterna. Ännu i alla fall.
 

Vad skall jag nu göra med alla tomater jag får? Jo, jag har googlat och frågat vänner och bekanta och fått massor av tips. Kommer först och främst att göra tomatsåser att ha i olika maträtter (här finns en uppsjö att hämta både i kokböcker och på nätet). Sedan kommer jag att finhacka tomater och frysa in i portionsförpackningar. Prova göra min egen ketchup…bara för att pröva hemmagjord mot köpt. Och framförallt kommer vi att äta, äta, äta solvarma tomater direkt plockade från plantan och in i mun! Finns det något bättre….lika bra kanske men inte bättre.

Här är ett bra recept på tomatsås föresten, hämtat från Tasteline.se.

  • 1,5 kg tomater
  • 3 st gula lökar
  • 5 st vitlöksklyftor
  • 3 msk rapsolja
  • 1 st lagerblad
  • 1 msk socker
  • 1,5 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar
  • 2 msk balsamvinäger
  • 3 msk färsk oregano
 Klyfta de sköljda tomaterna och skär bort stjälkfästet. Skala och finhacka löken och skiva vitlöksklyftorna tunt.
Fräs lök och vitlök i olivolja på svag värme i en stor gryta. Löken ska svettas och få lite färg, men inte bli bränd.
Häll ner tomater, lagerblad, socker, salt, peppar och vinäger.
Låt allt koka under lock på låg värme i ca 1 timme. Såsen kokar samman och blir ganska tjock och trögflytande.
Dra av grytan från plattan och smula ner torkad eller finhackad färsk oregano i grytan. Låt såsen dra ytterligare 15 minuter innan den serveras. Såsen går utmärkt att frysa in.
 
Recept: Alice Brax
 
Gurkorna då....ja se det är lite värre men jag har hittat flera recept på gurksoppa, smörslungad gurka bland annat. Det gäller att fortsätta forska. Någon som har något annat bra tips/recept så meddela mig gärna.
 
Så alltså kontentan av detta är att vi får massa tomater och gurka och jag vet att jag kan ta hand om alla tomater men gurkorna är ett stort frågetecken, vilket då talar om att mindre gurkplantor till nästa år och i sitt "egna" växthus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0