Trädgårdsdrömmar 3

Att jag har bonnasläkten i blodet är fullkomligt säkert och klart. Att jag har mina starka gener i självhushållningen är också alldeles klart. Jag har ambitioner att ta tillvara allt som kan tas tillvara av naturen, att vårda och vara rädd om naturen att se naturens olika skiftningar och försöka förstå vad som försiggår. Kanske har jag även indian eller infödingsblod i mig också. Att inte skörda mer än man kan äta, detta gäller ju naturligtvis naturens egna livsmedel, både djur och växtriket. Att vårda och ta hand om. Att ta hand om allt med respekt och kärlek. 
 
Ja så känner jag och är så innerligt tacksam och glad att jag träffat Mr H som har precis samma filosofi. Allt som naturen ger oss skall vi ta tillvara och vara rädda om. 
 
Häromkvällen plockade vi en del musslor vid Vannholmarna. Dessa kokades för att frysas ner, kvällen var för sen och vi var för mätta för att göra en riktigt god musselsoppa. Vad gjorde vi med skalen, jo Mr H blev ombedd att krossa dom vilket han utförde (tänk om alla hade en handyman som jag har) och nu ligger dessa utspridda i rabatten. Extra näring och mineraler som växterna älskar. 
 
Körsbärsträden är nu nästan helt renplockade så mycket det går, sedan får fåglarna äta sig mätta och tjocka så de kan klara en vinter.  Vi vill ju se våra kära små flygande vänner här nästa vår också. 
 
Så mycket körsbär vi tagit tillvara på. Frusit in, torkat, saftat och gjort likör av. Nej jag vet, jag gillar inte likör, men i vissa desserter och till den speciella fördrinken passar det utmärkt. De frusna skall jag bl.a. använda till vinterns dessertsåser och till saftsås till ris a la maltan på julafton. 
 
De svarta vinbären har plockats av och allt har tagits tillvara (så klart!!). En del fryser jag in för att ta tillvara senare, en del har lagts i burk med vodka för att bli julsnapsen och en del har lagts i bunke för att bli Cassis. Återigen vi dricker inte likör men den går att använda till så mycket mer........Kir, bubbeldrink, sås till glass mm. 
 
Bären, både körsbär och svarta vinbär som jag frusit in, kan användas att göra fantastiska sorbeer. Vilket jag kommer att göra i höst/vinter. 
 
Ja det är så här jag vill leva, nära naturen, ta vara på det som går att ta tillvara, lära mig nya saker om våra fantastiska naturella råvaror som naturen bjuder på...nässlor, kvanne, kirskål m.m, m.m.
Och det är så här jag kommer att leva nu när jag blivit pensionär och bestämt mig för att inte jobba mer än max halvtid....om inte det mest fantastiska jobbet kan vara inom räckhåll. då blir det MYCKET jobb. Men fram tills dess så lever jag precis såhär - tar vara på varje minut av mitt liv och känner att det faktiskt är "gött att leva, annars kan de kvetta"-
 
Recept kommer i nästa inlägg
Trackback
RSS 2.0