Liten historia från förr 2

Ja, som jag tidigare skrivit, så hade jag en underbar uppväxt. Mycket kärlek, mycket skratt, massa, massa god mat (både min mamma och pappa var förträffliga amatörkockar) och en hel del upptåg. Som oftast var iscensatt av min pappa. 
 
Jag kommer ihåg en förmiddag, dagen efter Lucia, när jag som 18-19-åring hade varit ute och festat med ett gäng vänner där flera av dom var Chalmerister. Vi hade börjat med fest på Chalmers, gått till privat fest och efterfestat återigen på Chalmers. Från Chalmers till festen hade jag en väninna till mig och min trogne vapenkompis Thomas gått genom stan i Lucianattlinnen, jag hade Luciakrona och de övriga två glitter i håret och ett sterinljus i högsta högg och intervjuat folk vi mötte på gatan. Ingen av oss var naturligtvis nykter men heller inte "fulla". "Salongsberusad" brukade min pappa kalla det för.  Tänk er först synen, jag och min väninna var väl ingen konstig syn men Thomas...... i en kortkort luciaklänning, glitter i håret, håriga bara ben, vita sockar och svarta skor! Vi busade, "intervjuade" och skrattade så tårarna rann! Från Chalmers till en lägenhet någonstans på Vasagatan. Alla tre blev ganska förkylda efter den natten. Thomas var den som låg längst i sviterna. För sedan gjorde vi samma sak tillbaka till Chalmers så där klockan fyra - halv fem på nattten/morgonen. Då var vi ytterligare lite mer "salongsberusade" men hade precis lika roligt. Någon intervju blev det inte på den vägsträckan. Det var vi för fnissiga för. Sedan satt vi på Chalmers fram till klockan tio på förmiddagen. Då tog jag en taxi och åkte hem till Sävedalen. Hade meddelat försäldrarna vid två tillfällen på kvällen att jag skulle bli väldigt sen (läs tidig) och ringde innan jag åkte från Chalmers så att de inte skulle vara oroliga. Det fanns inte mobiltelefoner på den tiden!!!!!
 
Jag kom hem, öppnade ytterdörren och gick genom hallen för att så ta mig en halvtrappa ner till mitt rum. I trappan till övervåningen stod då min mamma först med två magnesyl, en väninna till min mamma som precis kommit på besök, som nummer två med ett glas vatten och längst upp min pappa med ett STORT glas mjölk och så sjöng dom med musiken från Luciasången;
 
Huvudet slår kopparslag, ögonen svider

magen i obehag, natten den lider

Då genom dörren går, Tinna som inte toppen mår

Nu behöver flickan sova, Det kan vi lova

Jag var väl inte riktigt för att börja skratta just då, mådde väl ungefär som de sjöng men alla de övriga tre hade VÄLDIGT roligt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0