Förkyld!!!


Dessa förkylningar.


Ack, dessa förkylningar
som härjar bland oss människor
man hostar och nyser
näsan droppar.
Näsduksfabrikanter gör en bra affär.

 

Ack, dessa förkylningar
som gör att man tappar rösten.
halsen känns öm, huvudet sprängs
man tar en värktablett
och en halstablett.
Läkemedelsfabrikanter gör en bra affär.

 

Ack, dessa förkylningar
man smittar vänner och kolleger
som i sin tur hostar och nyser
har droppande näsor och ömma halsar.
De tar en hals och värktablett
snyter sig i en pappersnäsduk

Näsduksfabrikanten gör en bra affär
läkemedelsfabrikanten gör en bra affär.
Men det gör inte sjukkassan.

 

Dikt av Wilhelmina Schedin (hon har egenhemsida med en massa fina dikter bl.a. denna http://www.acc.umu.se/~wschedin/dikt.html)


Ja mina kära vänner, nu är jag riktigt förkylder jag! Näsan är en hopplöst rinnande kran (går inte att stänga av), halsen raspar konstant vid varje sväljreflex, huvudet känns som en ovanligt tung lerboll och innanför pannbenet ner mot näsbenet samlas allt elände i en tjock massa som hindrar sömnen från att vara ljudfri och därmed sömn i längre intervaller än i bästa fall 2 timmar åt gången.

"Älskade Håkan du snarkar, vänd på dig"! "Tinna älsklingen du snarkar, kan du vända på dig"! Ja så håller vi på för vi har nämligt satt oss i den icke alls så ovanliga situationen att vi är rejält förkylda bägge två. Håkan hostar så man tror han skall hosta upp hela lungsäcken med allt vad där tillhör. Hos mig kommer allt näsvägen!!!

Ja, så ni förstår - här är det tungt värre. Med all respekt för att Håkan dessutom tycker att han är sjukast så visst BORDE väl jag ta hand om honom!!!! Fast det tycker inte jag. Så vi tar mest hand om oss själva och så klappar vi om varandra lite då och då och har en lite stund av "tycker syn om dig"-stund!

Skall bli fint väder imorgon, då skall jag palta på mig och lägga mig utanför i solstolen och lapa massa, massa sol! Det hjälper mot trötta sjuka kroppar och rinnande näsor (föresten var kommer allt ifrån. Jag snyter mig och snyter mig och det tar som sagt aldrig slut. Borde snart inte ha någon vätska i kroppen kvar).

Detta skall föreställa en hästnysning!!!!!

Mykoplasmabakterien ger vanligtvis endast förkylningsymtom, men hos cirka tio procent av de smittade övergår infektionen i lunginflammation. Hur kul låter det då!!!!!
Någon lunginflamation har vi varken lust eller tid till. Bara så ni små Mykoplasmabakterier vet och har förstått!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0