Vilken fantastisk helg!

Har haft en helt underbar helg med massa kreativt som blivit gjort.

Det började med att vi var hemma hos Charlotte i Lerum. Hon har en helt fantastisk smak vad gäller form och färg och lägenheten var som ett litet smycke. Så imponerad av hennes ögon för att få till det så smakfullt. Tavlorna som hon gjort själv är som de dyraste konstverk. ja som ni förstår så var jag VÄLDIGT impad. Tänk att ha en "svärdotter" med denna förmåga!!!!! Hon bjöd oss på jättegod middag, till vackert dukat middagsbord. Sååå mysigt. Sedan åkte vi alla tre till landet och jag la mig ganska snart efter att vi kommit fram. Har haft en vecka med mycket jobb och kände att kroppen just då bara ville sooooova!

Dagen efter 8 i lördags) gick jag och charlotte upp kl åtta och tog på oss stövlar och travade iväg för att plocka björnbär. Vi fick väl ung 1,5 liter. Sedan plockade vi björnbär och slånbär och lite vildäpplen.

Hem för att äta frukost och sedan ut i svampskogen. " korgar fyllde vi med både gul kantarell, trattisar och olika soppor och blodriskor. Väl hemma var det dags att ta hand om skörden också. Rönnbär och slånbär åkte ner i frysen.



Svamp- och äppleskörden

Kräft-räk- och hummerskalen som jag sparat i frysen, hamnade i kastrull och vin och vatten därtill för ett fondkok.  



Håkan gillade inte kräftdoften som förpestade luften i stugan hela dagen. Fonden MED kräftskal kokades ca 30 min men sedan tog reduceringen sin laga tid!!!

Äpplen från trädet där vi parkerade bilen vid svampskogen samt alla äpplen från Anna-Lena pressades. 15 liter äppeljuice!!!! Rakt ner i frysen.



Visst är det gott med äpplejuice men om det finns lite disk innan arbetet sätts igång blir det RÖRIGT!!!!



Äpplejuicen klar för frysen

Så var det dags för svamprensning (det gjorde Charlotte och Håkan) och jag tog mig an rönnbären, vildäpplena och slånbären. Snacka om god rönnbärsgelé.

Visst ser det harmoniskt ut. Och jag lovar - dom trivdes!!!! Med sitt jobb och

med varandras sällskap.



Här är receptet men kom ihåg att jag även hade ca 4 dl slånbär.

Rönnbär- och äpplegelé

Det går utmärkt att laga gelé av rönnbär. Gelén har en pikant besk smak som passar bra till vilt och kyckling.

1. Lägg rönnbären i frysen över natten. Rensa och skölj bären och skär äpplen i bitar. Koka bär och äpplen i vattnet i cirka 15 minuter. Låt sedan blandningen rinna av genom en silduk. Mät saften och tillsätt 9 dl socker per liter saft. Rör om och koka i cirka tio minuter utan lock.

2. Gör ett geléprov. Lägg en tesked varm gelé på ett fat. Ställ fatet i kylskåpet. Prova att dra en kniv genom gelén när den har stelnat. Om den inte flyter ihop är gelén klar. Flyter den ihop kokar du i fem minuter till. Testa igen. I nödfall kan du använda fruktpektin för att få gelén att stelna. För en fastare gelé kan du också tillsätta citronsyra. Beräkna 1/2-1 1/2 tsk citronsyra per kilo.

3. Häll gelén i små glasburkar och sätt på lock. Ställ dem kallt.



Sedan lagade vi middag. Lammsadel (tack Jessica och Martin) och hade kantarellsås till och gelé. Mumma säger jag bara.
Vi satt ute till 11 på kvällen, åt skrattade och snacakde och skrattade. Vilken fantastisk kväll.


Dagen efter åkte Charlotte vidare strax efter 11. Jag kokade ner skaldjursfonden, pressade ytterligare 15 lite äpplejuice (vill inte se ett äpple på ett tag nu...) och gjorde rönnbärssylt av kvarvarande rönnbär i frysen. Blev urgott. Skall också tas fram till våra viltkryddade stekar!!! Här är receptet

Rönnbärssylt
  • 1,5 liter rönnbär
  • 500 gram socker eller syltsocker
  • 2 dl vatten

Så här lagar du Rönnbärssylt sylt med rönnbär:

  1. Rensa bären och skölj dem väl. Frys dem några timmar om de inte varit frostbitna.
  2. Lägg rönnbären tillsammans med socker och vatten i en stor kastrull och koka ihop i ca 10 minuter på medelvärme.
  3. Skumma bort ev. skum på rönnbärssylten med en slev.
  4. Ös upp rönnbärssylten på rena burkar och förslut dem direkt.
  5. Rönnbärssylten förvaras svalt. Öppnad burk förvarar du i kylen.
Jag la även ner en kanelstång i koket!

Sedan var det dags för middag (Biff ryberg). Sedan slocknade jag i soffan.....göööörtrött men lycklig. Vilken helg. En helg HELT I MIN SMAK1

Somnade som en stock och har sovit hela natten utan avbrott. Idag är jag pigg igen men det känns att vi var ute i skogen i 3 timmar. Lite lätt träningsvärk i benen.

Kommer att sätta in foto när jag kommer till landet igen. Nu är min lunchrast slut så dags att börja jobba.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Fotnot:

klockslaget "elva" betyder egentligen halv ett...

2011-09-14 @ 21:21:33
Postat av: Tinna

ja kära Charlotte, det där med tider är inte så lätt. och dessutom låter elva bättre än halv ett!!! Puss, puss

2011-09-15 @ 09:22:10
URL: http://livsdagboken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0