Skogen igen!

Ja idag skall vi ut i skogen med Michaela och Stefan och Michaelas syskonbarn. Skall bli så kul att träffa dessa, vad jag förstått på Stefan, helt underbara ungar! Förra helgen fick vi ca 20 liter svamp, 95 % trattkantareller. En del i frysen och resten i torken. Får se vad det blir denna gången.

Sedan skall det bli förlovningsmiddag. har inte hunnit med den ännu men idag skall det ske. Skall snart åka och handla in det sista, har precis bestämt desserten och där behövs det lite saker som jag inte har hemma. skall bli förätt, varmrätt och dessert.

Har sagt till Michaela att det skall bli en överraskningsmiddag så än kan jag inte tala om vad det skall bli.

Skall även denna helg ta hand om grönsakssängarna, rensa, vända jord och ta hand om det som nu inte kommer att mogna mer. Skall även börja ta hand om växterna som skall in för vintern. Plantera höstväxter som ljung mm i de sedan tomma blomsterlådorna. Tyvärr har det hunnit bli en frostnatt så basilikan gick åt fanders...men som jag sa till mig själv när jag hade muttrat färdigt..."det är väääärldsliga saker" som Karlson på taket säger!!!!

Däremot tog jag hand om Physalisen förra helgen och den står nu i stor kruka i lägenheten. Skall bli spännande att se om den kan övervintra och fortsätta sätta blommor och frukt!!!

Även Ananassalvian hade tagit stryk av frosten, hann inte med den förra helgen. Däremot så ser det ut som den klarat sig...längst ner är bladen ok. Den är nu omplanterad i kruka ihop med den som stod i rabatten vid huset. Den hade klarat frosten men däremot var den knäckt vid roten. Något djur har väl varit där... men jag har planterat den med så får vi se vad som händer. Vad jag använder ananassalvia..jo i fruktsallader, mjuka kakor, den egna teblandningen (rosenblad, grönt te, annanassalvia, myntablad). Fast då har jag torkade annanasblad ihop med de andra torkade bladen. Våran älskade frukt- och svamptork kan användas till mycket.

Nu ropar Håkan att frukosten är klar....har jag det bra eller????!!!!!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0