Att sjunga när vi är i skogen

Plocka svamp

Musik: Herman Palm
Text: Jeanna Oterdahl


Kom med, nu ska vi gå ut på tramp,
gå ut på tramp, gå ut på tramp.
Tag korg och kniv, vi ska plocka svamp,
ska plocka svamp, ska plocka svamp.
Det är så roligt i skogen gå,
i skogen gå, i skogen gå
och leta rätt på de svampar små,
svampar små.

Karl Johan står där så kort och tjock,
så kort och tjock, så kort och tjock,
med mörkbrun hätta och snövit rock.
och snövit rock, och snövit rock.
Grönkremla, smörsopp, och champinjon,
och champinjon, och champinjon,
och fjällskivling stolt som en hög baron,
hög baron.

Där har vi taggsvamp och kantarell,
och kantarell, och kantarell,
och flugsvamp, nej, han är inte snäll,
är inte snäll, är inte snäll.
Nu har vi korgarna fulla fått,
vi fulla fått, vi fulla fått,
nu lagar mamma oss något gott,
riktigt gott

 

Den här sjöng jag när jag var liten/ung. Vet inte ens om nutidens barn kan melodin till denna texten. Tror jag skall ta med mig den när vi går ut idag. ja, ja det är jag det!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0