Så var glöggen på flaskor och knölarna upptagna

ja nu har då glöggen jäst färdigt och skall stå och mogna fram till mitten december. Sedan är den drickklar. Det jag smakade av idag var helt ok, precis så INTE-söt som jag ville ha den. Skall bli såååå spännande att smaka av den när den är klar. Tips från en godvän var att det som inte går åt i år kommer att smaka ännu bättre nästa år! Jag kan lova, vi har glögg i MINST 2 år. Beorende på hur många vi har på glögg innan jul.

Har även plockat upp våra jordärtskockor, sköljt och lagt dom i påse i kylen för förvaring tills vi kommer hem från Stockholm. Helt otroliga små (STORA) knölar. Detta var ju bara en liten sidogrej jag gjorde i år så det blev ju inte några jättemängder, men till nästa år....oj, oj, då skall vi ha många fler. Vi älskar vår jordärtskocksoppa som vi har ganska ofta. Denna vi gör av vår egna knölar och den kommer naturligtvis att smaka ännu godare.

Alla morötter är nu också uppe ur jorden. Har hittat ett morotsrecept på nätet som jag tror kommer att fungera om man precis som i jordärtskockssoppan tillför vinäger och då gärna filonvinäger. en sak jag undrar över; de vita och violetta morötterna (hade ju satt en sort som har flera olika färger på morötterna) var nästan helt felfria men de vanliga var ganska mycket åtsatta av insekter. Varför???? Kollade och det är bara ytskiktet som är angripet. Skalar bort detta men det försvinner ju mer än på de viata och mörklila. Nästa år kanske jag nästan bara sätter de ljusa och mörka...ja vi får se.

Purjolöken är också snart dax att ta upp de sista av. Denna kan man frysa in för vidare äventyr men det blir nog en god potatis- och purjolökssoppa.
Soppa i alla dess former är fantastiskt under kalla vinterperioden. Både Håkan och jag älskar soppa, gott bröd till med god ost och kanske några pannkakor till dessert (fast oftast orkar vi inte det - det blir en färsk frukt istället!!!!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0