Nu är alla fröer i jorden!!!!!

Om ni såg min planeringslista på allt som skulle ner i jorden........så undrar ni nog om jag tänkt mig bli grönsakshandlare!!!

Nej det skall jag inte bli men självförsörjande på grönt lär vi nog bli.

Jag har satt rödbetor (två olka sorter - en tidigare än den andra och dessutom avlånga istället för runda eftersom de då tar mindre plats breddmässigt), morötter (även här två olika sorter, en som heter harlekin där alla färger ingår från mörkvioletta till helt vita ingår samt en sort som heter "Sugarsnap", vilka skulle vara extra söta), rotpersilja, svartrot (en underbar rot som kan liknas vid sparris och enligt min mening mycket godare) och palsternacka. Detta i den sängen där det enbart finns grönsaker som befinner sig under jorden. Fast ni vet väl att rödbetans unga blad smakar fantastiskt gott som salladsblad!

I de två andra sängarna finns det en blandning av olika salladssorter, mangold (min älskade mangold som jag använder både skaft och bladdel - sallad, spenat och stjälken lättkokt  och som smakar så underbart gott), bladselleri, purjolök, dill så klart och dessutom MASSOR av dill (förhoppningsvis skall vi väl få lite krabba i år också),  majrova och kålrabbi, grönkål, lite charlottenlök o.s.v. Blomkål och broccoli finns i sålådorna inne än så länge, skall ut i landen när det blivit lite längre gånget på våren så att dom klarar sig. Mellan kålen skall jag ha tomater så att förhoppningsvis inte kålfjärilen kommer och äter upp dessa två sorter. ja även grönkålen ligger ju illa till. Men jag fick ett tips att om man odlar tomater mellan raderna på kål så kommer inte denna fjäril och lägger sin larver i kålen. De gillar nämligen inte doften av tomater. Och för att skydda tomaterna från ...ja vad det nu är som gillar tomater... så planterar jag Tagetes. Biologisk bekämpning kallas det!!! Smart eller hur? ja vi får nu se hur effektivt det är.

Dessutom har vi satt lite nya bärbuskar eftersom 2 var stendöda!! Även här var det ett ohyra förra året som fullständigt länsade krusbärsbuskarna på dess blad och små krusbärskart vilket tydligen tog alla dess kraftoch i vår såg vi att dom helt dött ut. Nya har införskaffats och planterat. Ena komposten har tömts - massa, massa fantastisk kopostjord som nu läggs ner runt alla rabatter och buskar.

Fattar ni att detta är min rekreation, att få stoppa händerna i jorden och sedan se hur allt kryllar av liv och kommer upp som ståtliga växter i alla dess former.

Jo föresten, har faktiskt även satt ut mina tomatplantor i blomsterlådorna där ampeltomaterna skall finnas. Bär ut lådorna på dagen och in på kvällen. Förhoppningsvis skall dom klara sig då och bli en hel symfoni av olika ampeltomater. Vi får se, vi får se.......



Förutom detta har jag faktiskt tagit mitt första dopp också. Om det var kallt? ja det var kallt men inte kallare än att jag dök i en andra gång också. Detta mitt älskade Sundhammar.... ja denna plats är mitt allt på jorden!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0