Försådden nästan klar

Ja nu har jag nog klarat av 75 % av alla de frön som måste försås inomhus innan de kan planteras ut i maj/juni. Har lite kvar men ingen jord. Den har frusit fast utomhus så Håkan får hjälpa mig få upp den.

Men jag blev jädrigt besviken på en av fröpåsarna. det var tomaten Incas som jag känner kommer att bli en succé i landet men i påsen fanns endast 8 frön!!!!!
Och jag som tänkt mig 2 rader av denna tomat. Den behöver inte bindas upp och inte tjuvas.

Tomat, plommon- - 'Incas F1'

Plommonformade tomater med matigt fruktkött, mognar tidigt. Perfekta till färskkonsumtion men även till grytor och stekning. Trivs i näringsrik, väldränerad jord. Vattna regelbundet. Skotten i bladvecken, "tjuvarna", tas ej bort. Ej uppbindning.

Ja, så nu har jag beställt fler påsar från fröer.nu. Har en bifftomat som måste bindas upp OCH tjuvas. Därför vill jag inte ha fler sådana. Ampeltomaterna som vi skall ha utanför sovrumsfönstret i blomsterlådor behöver ju inte heller tjuvas eller bindas upp. Fast biffarna vill jag ha ändå. Grilladestora bifftomathalvor kryddade med både salt, peppar och lite, lite socker är jättegott till en god köttbit. eller bara stora skivor till mozzarellan, eller att göra världens goaste tomatsås (den tar 2 timmar på spisen men efter att man gjort det själv är det svårt att använda köpetomatsås). Ja där får nog kanske fler tomater ingå i denna sås. Inte bara bifftomaterna.

Nu kom Håkan med jorden så nu måste jag fortsätta med mina små fröer (jädrar vad stora fingrarna blir när man skall sortera ut dom där minifröerna... men med envishet så går det!!!).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0