GOTT SLUT OCH GOTT NYTT 2012

Ja så har vi då kommit till sista bokslutsdagen för 2011. Nyårsafton med raketer  och bubbel, extra god mat (vet ni föresten att igår kostade havskräftorna mer än hummern i Göteborg - Kräftorna 1,100 kr kilot och hummern 750 kr kilot. Allt på grund av stormen!). Och så en massa fantastiska nyårslöften. Skall sluta röka är nog nr 1 tror jag och att börja motionera och banta är nog nr 2 men det finns säkert lika många löften som det finns människor som ger alla dessa löften. Och till 99 % så spricker det nästan direkt. VARFÖR håller vi på med detta. Nja, jag för min del insåg för många år sedan att är det något jag INTE skall göra så är det att "löfta" mig själv. Inga dumma löften som dessutom lovas efter ett antal glas alkoholhaltiga drycker. Stig Dagerman, en av våra mest uppskattade författare, skrev i Arbetaren i flera år sina s.k. "dagsedlar" (tror jag dom kallades för). Han skrev korta verser på rim om dagliga händelser. Detta är det första "beviset" på att vi gav oss själva löften. Ganska nytt fenomen med andra ord. 1952 på nyårsafton skrev han alltså denna "dagsedel":

 

Stinn av föresatser står jag här vid grinden och ångrar allt jag brutit under årets lopp.

1. Jag skall aldrig mera hänga mig på
vinden,
då denna akt är skadlig för min kropp.
2. Skall jag nästa år ej tömma flera
glas cyankalium än jag kan stå.
3. Jag skall aldrig bära elefanter mera,
om än jag längtar därtill aldrig så.
4. Aldrig mer jag skall i tigergapen
låta mitt huvud göra artighetsvisit,
då jag till dato haft den dumma egenskapen
att underskatta tigrarnas aptit.


En ganska sarkastisk, komisk versdikt kan tyckas förutom att han 2 år efter denna dikt tog livet av sig, 31 år gammal!

Tur är väl att det inte är just sådana här löften vi till vardags ger oss jälva, alla som nu lovar och lovar och lovar!

 

Fast visst är det bra att vi hela tiden vill något bättre med våra liv. Motionera mera, äta bättre, bli bättre människor mot våra medmänniskor, ta vara på oss själva bättre, ordna upp oredan i förrådet med allt samlat från tidernas begynnelse, rensa i garderoben och slänga allt vi inte använt på 2-3 år...med mera, med mera. Men det jag inte har gjort idag lär jag inte göra mer flitigt imorgon bara för att jag lovar någonting kl 24 på nyårsafton...eller?????

 

Min egen nyårslöftesdikt låter så här:

 

Inte skall jag lova något alls i år

låta bli att "löfta" allt, om det nu går

Jag skall leva ut mitt liv som jag gjort

låta bli att göra kanske allt det jag bort (uttalas med o och inte kort å - betyder borde för den som inte visste)

Sitta ner och bara njuta av det jag faktiskt har

en helt underbar familj och min fantastiska goa karl

Jag skall njuta precis som jag gjort hela detta året

hålla mig till detta helt gudomliga  livsnjutarspåret

Inga löften alltså från denna ack så förkastliga kvinna

Nej bara ETT GOTT NYTT ÅR från min mun kl 24 skall klinga!

GOTT NYTT ÅR alla mina kära goa vänner, kvinnor och män

Så hörs vi av (om ni nu vill) på det nya året 2012 igen!



GOTT NYTT 2012

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Satu

Gott nytt år Tinna! Kramar!

2011-12-31 @ 13:27:19
URL: http://www.satuknape.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0