Två veckor kvar

Ja nu är jag precis i början på vecka nr 3 av min semester. Har haft 2 underbara veckor med mycket vila men också en hel del aktiviteter. Framförallt har vi samlat våra vänner och familj så mycket vi kunnat. Igår var Josefins föräldrar här ihop med Erik och Josefin förstås. Fisken blev perfekt och med gott vitt till så blev det smaskens. Hade en jättetrevlig kväll - IGEN - båda föräldrarna är urtrevliga. Hennes mamma och jag är nog väldigt lika och vi bestämde att vi måste träffas lite oftare.

Låg och funderade på en sak i morse. Denna fantastiska fisk med sina olika stavningar. Jag tror att det från start Hälleflundragatan i Fiskebäck men nog var det helgeflundra som är ursprunget. Och varför heter den så egentligen??+ Är det för att det var en festfisk och bara serverasdes på helgerna??? Någon som vet.

Ja jag undrar sa flundra om gädda är fisk... då e han för smal för å vara frisk!


Hälleflundran (Hippoglossus hippoglossus), tidigare också kallad helgeflundra, är den största av alla plattfiskar och uppnår en längd av upp till 3,5 meter och vikt av 325 kilogram. Förr i tiden, när fisketrycket var mindre, kunde den nå en längd av upp mot 4,7 meter.

Så nu vet ni det.. men fortfarande inte varför den heter så!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0